عمومی | دانشگاه کردستان

معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی: خشونت علیه زنان، جنبه های نامرئی وساختاری دارد

معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی گفت:  بسیاری از افراد خشونت علیه زنان را تنها به کتک خوردن و صدمات فیزیکی آنها تقلیل میدهند و متاسفانه در تعریف خشونت علیه زنان به ابعادی از خشونت که جنبه مرئی داشته توجه میشود، در حالی که بخش بزرگی از خشونت جنبه نامرئی،  انتزاعی و ساختاری داشته که قابل رویت نیست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر امید قادرزاده در نشست تخصصی خشونت علیه زنان که درتالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: باید بدانیم که شرایط و وضعیت امروز زنان تبدیل به یک مسئله اجتماعی شده است یا نه؟
به گفته دکتر قادرزاده، لازمه پاسخ دادن به این سوال، تعریف مسئله اجتماعی است و ما آن را به وضعیتی میگویم که از منظر عامه مردم جامعه، غیر عادی و غیر طبیعی بوده، وضعیت گریز پذیر تلقی شود و در فاز سوم یک اقدام عملی برای آن صورت گیرد.
معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی افزود: بنابراین بر اساس این سه فاکتور که ذکر شد باید بگویم که شرایط و وضعیت زنان در ایران هنوز به یک وضعیت اجتماعی تبدیل نشده است و این به معنای خوب بودن وضعیت زنان نیست بلکه به معنای این است که هنوز از منظر جامعه شرایط زنان یک وضعیت عادی دارد.
وی تصریح کرد: وقتی وضعیت زنان را عادی تلقی و آنرا تقلیل دهیم، موجب میشود اقدام عملی برای حل آن انجام ندهیم.
دکتر قادرزاده با اشاره به اینکه بسیاری از افراد خشونت علیه زنان را تنها به کتک خوردن و صدمات فیزیکی آنها تقلیل میدهند، بیان داشت: متاسفانه در تعریف خشونت علیه زنان به ابعادی از خشونت که جنبه مرئی داشته توجه میشود، در حالی که بخش بزرگی از خشونت جنبه نامرئی،  انتزاعی و ساختاری داشته که قابل رویت نیست.
وی افزود: بسیاری از افراد خشونت علیه زنان را یک عمل انفرادی می داند و آن را منسوب به مردان میکند و لذا جنبه های ساختاری علیه زنان را نادیده میگیرد.
به گفته دکتر قادرزاده، از زمان پیدایش زن و مرد این مسائل وجود داشته اما تنها در یک صد سال گذشته مسائل زنان به شکل متمرکز بیان شده است  و نکته قابل توجه این است که در عرصه آکادمیک و ساختاری به مسئله زنان پرداخته نشده بلکه در عرصه های عمومی بوده است.