عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

گفتگو با زهرا شیخی مامای نمونه کشوری/ مامایی که عشق را ضامن موفقیتش در مامایی می داند

گفتگو با زهرا شیخی مامای نمونه کشوری/ مامایی که عشق را ضامن موفقیتش در مامایی می داند جمعه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان : " زهرا شیخی " یکی از با سابقه ترین ماماهای شهرستان بیجار  است که ۲۶سال است در شهر حسن آباد یاسوکند مشغول به خدمت است و قطعا بسیاری از بانوان حسن آبادی وی را می شناسند

زادگاهش شهرحسن آبادو یاسوکنداست ، وی پس از گذراندن دوره ابتدایی و اخذ مدرک دیپلم در رشته مامایی قبول شد ولی به دلیل علاقه زیاد که از بچگی به مامایی داشت مامایی را برگزید و درسال ۱۳۷۲ تاکنون  در تسهیلات زایمانی شهر حسن آباد یاسوکند به عنوان مامای تسهیلات  زایمان فعالیت خود را شروع کرد.

او اکنون ۲۶سال است در این حرفه فعالیت می‌کند و صدای نوزادان تازه متولد شده در گوشش است، و امسال از طرف وزارت بهداشت به عنوان یکی از ماماهای نمونه کشور معرفی شد ؛ به همین بهانه گفت‌وگویی با این ماما داشتیم و از خاطرات و تلخ و شیرنش در این سالها پرسیدیم که شاید برای شما هم شنیدنی باشد

روابط عمومی: چطور شد که مامایی را به عنوان شغل خود انتخاب کردید؟

من از همان روز اول شغلم را با عشق برگزیدم و هنگامی که برای نجات دو انسان تلاش می کنم لبریز از حس رضایتمندی می شوم.

روابط عمومی: چگونه سختی های شغل مامایی تاثیر منفی بر روحیه شما نمی گذارد؟

مامایی حرفه ای سرشار استرس است که لحظه ایی غفلت ممکن است دو انسان را به کام مرگ بکشاند اما یاد خدا در تمام این لحظات همراه من است و مشقت های این شغل را بر من آسان می کند.

روابط عمومی: از شیرین ترین خاطره مامایی خود بگویید؟

لحظه به لحظه مامایی خاطره است، شنیدن نخستین صدای گریه نوزاد، نخستین نگاه ونخستین شوق و نخستین لبخند مادر تک به تک شیرین ولذت بخش است، خاره من به یه نیمه شعبان سال۱۳۷۷ بازمی گردد که به تنهایی شیفت شب بدم ودو زایمان،یکی بریچ ودیگر دوقلویی را به انجام رساندم این در حالی بود که در آن زمان سونو گرافی برای تشخیص این قبیل از بارداری ها وجود نداشت وباهرمشقتی بود کار را به انجام رساندم وصبح رور بعد نوزدان ومادرانی سالم را ترخیص نمودیم.

روابط عمومی: از احساساتان زمانی که اولین نوزاد را به دنیا آوردید بگویید؟

نخستین زایمان به زمان دانشجویی باز میگردد حسی بسیار خوب وشیرین توام با شوق واسترس ، چراکه معجزه را به چشمان خود دیدم.

روابط عمومی: مامایی را چگونه می بینید وچه توصیه ایی برای علاقمندان به این رشته دارید؟

مامایی شغلی سراسر عشق است چرا که شاهد نخستین زیبایی ها همانند نخستین لبخند تا نخستین مهر مادری هستیم، امیدوارم با ترویج زایمان طبیعی مامایی جایگاه واقعی خودر را بیابد و در ادامه برای کسانی که قصد ورود به این رشته را دارند باید بگویماگر از حس مسئولیت پذیری صبر و بردباری وعشق وعلاقه سرشار هستید وارد این حرفه شوید.

روابط عمومی: ویژگی های یک مامای خوب را برشمرید؟

وجدان کاری مهمترین ویژگی یک مامای خوب است که با صبر ، از خود گذشتگی ، مسئولیت پذیری و مهارت لازم به وظیفه خود عمل کند و در انجام دو مسئولیت قانونی و اخلاقی خود کوشا باشد.

روابط عمومی: تابه حال چه افتخاراتی کسب کرده اید؟

از زمان طرح تا کنون چندین بار ماما نمونه شهرستان ،استان ونظام پزشکی شده ام.

روابط عمومی: مشکلات شغل مامایی را در چه می بینید؟

عدم همکاری سازمان های بیمه کننده از جماه مشکلات ماماهای شاغل در مطب است بعلاوه ماما اجازه تجویز سونوگرافی را ندارد در حالی که در شرح وظایف آنها توصیه شده است.

روابط عمومی: حرف پایانی؟

ازپشتیبانی های پدر ومادرهمسر وفرزندام تشکر ویژه دارم، چراکه اگر همکاری های این عزیزان نبود من به چنین جایگتاهی نمیرسیدم وبه تمام بانوان توصیه می کنم که، تفکر غلط را در مورد سزارین کنار بگذارند و به زایمان طبیعی روی آورند؛ امیدوارم که تولد بیشتری در جامعه راشاهد باشیم.

منبع: روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان بیجار