عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

توسعه محصولات فناورانه آفت‌کش‌های نباتی حمایت شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هر ساله مقادیر متنابهی سموم کشاورزی وارد کشور یا تولید می شود که کاربرد بی رویه آنها خسارات فراوانی به اقتصاد کشور، سلامت جامعه و محیط زیست وارد می کند. ضمن آنکه از مشکلات اصلی سموم شیمیایی مقاومت آفات به آنها و از بین رفتن عوامل بیولوژیک و حشرات مفید است.

بر این اساس جایگزینی این نهاده های پر خطر شیمیایی با آفت کش های دارای منشاء طبیعی و حاوی عصاره های گیاهی می تواند در این زمینه راهگشا باشد. این آفت کش ها با امکانات و مواد اولیه داخلی ضمن جلوگیری از خروج ارز باعث ارتقاء سطح سلامت جامعه و حفظ محیط زیست می شود.

افزایش حشرات مفید

همچنین آنها برای حشرات مفید مضر نیستند و به واسطه آنکه نحوه اثر تماسی است در آفات ایجاد مقاومت نمی کنند و در باغات و مزارعی که به صورت مداوم از این طیف آفت کش ها استفاده می شود به تدریج می توان شاهد افزایش عوامل بیولوژیک و حشرات شکارگر مفید بود. در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت هایی را برای توسعه محصولات فناورانه آفت کش های نباتی انجام داده است.

تولید و تجاری‌سازی حشره کش محتوی ماده موثره عصاره سیر و فلفل، تجاریسازی محصول دایا بون (حشره کش سبز)، تولید فرآورده دفع کننده حشرات موذی با منشاء گیاهی و تولید سم قارچ کش مخصوص بیماری های گیاهی ریشه با استفاده از اسانس گونه گساهس آویشن باغی نمونه هایی از این محصولات فناورانه مورد حمایت ستاد است.

پایان پیام/۲۵