عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود

دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند آموزش عالی را به قله‌های عالی کرامت هدایت کند/ ظرفیت مدیریت انقلابی دانشگاه آزاد یک ظرفیت عالی است

حجت‌الاسلام رستمی:
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی فرصت بزرگی در اختیار قرار دارد، که می‌تواند دانشگاه را به ریلی که به تعالی جامعه و رسیدن به قله‌های عالی کرامت و شرافت منجر می‌شود، راهنمایی کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در جلسه معارفه سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و تجلیل از اساتید نمونه کشوری این دانشگاه که عصر امروز در تالار شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: اگر به سابقه دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت در کشورمان نگاه کنیم، مانند همه تاسیس‌هایی که از غرب وارد شد، براساس کار ویژه‌‌ای که دانشگاه‌های نظام متمدن و کارکردی که در آن وجود داشت، به کشور ما آمد.

وی ادامه داد: دانشگاه در نظام غربی برای تربیت نیروی انسانی متعهد به مبانی تمدن و اشاعه آن و مدیریت ساختارهای جذب تمدن، تاسیس شد و اگر بخواهیم مدیریت و ساختار دانشگاه، محتوای دروس و فرآیندی که یک پذیرفته شده به عنوان دانشجو تا زمان فراغت از تحصیل در دانشگاه طی می‌کند را ارزیابی کنیم، معطوف به این خروجی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی با بیان اینکه بنای این دانشگاه تربیت نیروی متعهد به مبانی تمدن مسلط غرب بود، خاطرنشان کرد: اینکه پیش از انقلاب در دانشگاه‌های ما، انسان‌های متدین و متعهد وجود داشت، نباید ما را از گزاره اول که دانشگاه براساس مبانی تفکر و اندیشه در غرب تاسیس و بر همان اساس هم در کشور ما پایه‌ریزی شد، غافل کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: وجود انسان‌های متدین، متعهد و شخصیت‌های ارزشمند در دانشگاه‌ها نه به واسطه ساختار و فرآیند حاکم بر دانشگاه، بلکه به واسطه چنین شخصیت‌‌های ارزشمندی بود که معتقد و دارای مبانی یا در حال اتخاذ مبانی ارزشمند از محیط‌های بیرون از دانشگاه بودند که در فضای دانشگاهی تنفس و حرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی با بیان اینکه دانشگاه خدمات فراوانی به انقلاب اسلامی داشت، گفت: دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی، ترویج شعارها، تاسیس نهادها، جهاد، اداره جنگ و در حوزه مقابله با تهاجم بیرونی نقش مهمی داشت و هنوز هم بر سر سفره خدمات دانشگاه هستیم، اما همه این خدمات و ثمرات دانشگاه نباید ما را از مساله اصلی که دانشگاه بر چه اساسی بنیاد نهاده شد و این تغییرات قبل از انقلاب تا چه میزان دامن دانشگاه را گرفت، غافل کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به سخنرانی دکتر طهرانچی در آغاز این مراسم گفت: تعبیر دکتر طهرانچی از دانشگاه عقیم، تعبیر دقیقی است، چرا که ما پیش از انقلاب با دانشگاهی مواجه بودیم که این دانشگاه در ساختار خود نه به سرمایه‌ها و ثروت‌های موجود در کشور توجه داشت و نه به مسائل، مشکلات و چالش‌ها، البته هنوز هم با این فرایند در دانشگاه‌ها مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی یادآور شد: مقام معظم رهبری ۲۳ خرداد سال ۶۸ و ۹ روز پس از رحلت امام خمینی(ره) به خاطره‌ای از امام(ره) اشاره کردند که ایشان در اوج دوران جنگ فرموده بودند، مساله جنگ تمام خواهد شد و مساله‌ای که باید به فکر آن باشیم، مساله دانشگاه است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: انقلاب اسلامی در هر ساختاری که متناسب با نیازهای انقلاب ایجاد کرد یا تغییری در آن لحاظ کرد، موفق بود و بخش‌هایی که با اهداف انقلاب یعنی رجعت به توحید و خروج از دام شرک، ایجاد شد، ثمر داشت، مانند سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، حوزه‌های امنیتی و دفاعی. هر جا ورود ضعیف یا ناقص بود، آسیب‌های آن را هم مشاهده کردیم. در حوزه سینما، بانک، تعلیم و تربیت و دانشگاه چقدر توانستیم به دنبال اهداف عالی انقلاب اسلامی تغییراتی ایجاد کنیم و سر سفره ثمرات این تغییرات بنشینیم؟

وی تصریح کرد: سوگوارانه باید گفت که در بسیاری از این حوزه‌ها یا غفلت صورت گرفت یا ورود ناقص اتفاق افتاد. تحلیلی که دکتر طهرانچی از قضایای دانشگاه و آنچه که باید به آن سمت حرکت کرد، ارائه دادند، پیوست سخنان بنده است. دانشگاه مطلوب و تراز در جامعه اسلامی سه وظیفه اصلی دارد که علاوه بر تولید علم با شاخص‌های علم نافع، تربیت نیروی متخصص جامعه در تراز انقلاب اسلامی و حل مشکلات و معضلات موجود در جامعه از دیگر وظایف دانشگاه‌هاست که نباید مرجع و حل المسائلی جز دانشگاه برای آن جستجو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی با تاکید بر اینکه تربیت، حل مساله و تولید علم سه کارکرد اصلی دانشگاه است، گفت: دانشگاه‌های ما در این سه حوزه به بخش‌های خوبی توجه کردند و بخش‌هایی هم مغفول واقع شد که باید به آن سمت حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرصت بزرگی که در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور و یکی از سهامداران اصلی نظام آموزش عالی قرار دارد، یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌شود دانشگاه را به ریلی که به تعالی جامعه و رسیدن به قله‌های عالی کرامت و شرافت منجر می‌شود، راهنمایی کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در همان مقطعی که انقلاب اسلامی تاسیس می‌شود، به دلیل آنکه مقوله دانش و فرهنگ، مقوله‌ای فراتر از جریان‌های حزبی بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی را ایجاد کردند و به آن اقتدار بخشیدند تا به نسبت قدرت، اقتدار و موقعیت ولی فقیه، مجاز به قانون‌گذاری در عرصه علمی و فرهنگی کشور باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، سران سه قوه عضو این مجموعه شدند و دست‌اندرکاران عرصه علم و فرهنگ کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تصمیم‌گیر و عضو قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مقوله علم و فرهنگ، مقوله بسیار حیاتی در روند انقلاب اسلامی بوده است، ادامه داد: مفهوم شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مقوله فرهنگ و دانش، مقوله تعلیم و تربیت در نظام اسلامی موضوعی فراتر از حزبی که رای می‌آورد یا حزبی که رای نمی‌آورد، است، چرا که این مساله‌ مربوط به آینده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی تصریح کرد: اگر موقعیت شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی را تضعیف کردیم یا جایگاه آن را به درستی نشناختیم، نتیجه این می‌شود که در مهمترین مسائل فرهنگی کشور، هر شخصیت دارای وضع متفاوتی به خود اجازه اظهارنظر می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی گفت: امروز می‌بینید موضوع نشاط در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به یک مساله رسانه‌ای تبدیل می‌شود که افراد کم وزن در حوزه فهم مسائل فرهنگی، به خودشان اجازه اظهارنظر می‌دهند. مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند که نشاط ضروری است، اما نباید از ولنگاری، هرزه‌گی، معرفی چهره‌های ناشایست، الگو قرار دادن افرادی که هرگز در حد معرفی به نسل کودک و نوجوان نیستند را به عنوان ابزارهای نشاط معرفی کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که نشاط را درست تعریف نکنیم، آن وقت افراد ناشایست الگوهای نشاط می‌شوند و اگر کسی آنها را نقد کند، به عنوان منتقد نشاط معرفی می‌شود.

هنوز جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی شناخته نشده است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه این اقدام در غیبت شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد، گفت: انسان‌های نااهل، شایستگی معرفی الگوهای فرهنگی را ندارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این جای خالی را پر کند و این موضوع تبدیل به مطالبه شود. سوگوارانه باید بگوییم که هنوز جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط متولیان جامعه و مجموعه مدیران و کارگزاران به درستی شناخته نشده است.

دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تعالی حرکت خواهد کرد

وی افزود: بنده اهتمام، دقت و تلاشی که در فضای دانشگاه آزاد اسلامی برای حرکت به سمت دانشگاه تراز انقلاب اسلامی می‌شود را می‌ستایم. انصافاً دغدغه و اهتمامی که دکتر ولایتی، دکتر طهرانچی و مجموعه همکاران دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه دارند، ستودنی است. ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی ان‌شاءالله با کمک همه دانشگاهیان این دانشگاه به سمت تعالی حرکت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی با اشاره به ایجاد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از حوزه‌هایی که در کنار ریاست و مدیران دانشگاه به تعالی ارزشمند در فضای دانشگاهی کمک می‌کند، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست. مجموعه‌ای که براساس اساسنامه و منویات مقام معظم رهبری قرار است در کنار مدیریت‌های آموزش عالی کشور به نزدیک شدن حرکت درست دانشگاه در مسیر اعتلای کشور، هدایت صحیح به سمت مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و قانون اساسی، تعمیق باورهای دینی، تبیین درست دین و مقابله با جریان‌های انحرافی در فضاهای دانشگاهی اقدام کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه، پیش از آنکه بنده مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را بر عهده بگیرم، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس سابق نهاد رهبری گفت‌وگو، مذاکرات و از نهاد مطالبات جدی داشتند که منجر به موافقت‌نامه شد که براساس آن فعالیت‌های نهاد رهبری بیش از پیش در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی گفت: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر جدیدی که با حضور مدیران انقلابی در این دانشگاه اتفاق افتاده، به تقویت گفتمان و جریان انقلابی منجر خواهد شد و مجموعه‌های انقلابی همچون دانشجویی، تشکلی و استادی و جریان فرآیند در دانشگاه، باید به تقویت گفتمان انقلاب در دانشگاه کمک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت بدنه مدیریتی انقلابی و فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی یک ظرفیت عالی است که منجر به توفیقات عالی خواهد شد.