عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری ویژه برنامه روز گرافیک در دانشگاه شیراز

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گرافیک ، نشستی تخصصی با حضور اساتید ،دانشجویان و هنرمندان این حوزه به همت انجمن علمی بخش هنر در دانشکده هنر و معماری برگزارشد.
دکتربهمن فیزابی، عضو هیات علمی بخش هنر در این نشست با اشاره به پدیده معاصر بودن گرافیک بیان داشت: آن چیزی که ما به آن معاصر می گوییم، آخرین ذره از زمان حال است که ما را به آینده ای وصل می کند که از لحاظ زمانی ناشناخته است و گرافیست می تواند به آن جهت دهد.
دکتر فیزابی بیان داشت : در حوزه گرافیک معمولا افکار و روحیات ، جهان فردا را برای گرافیست رقم می زند و زیبایی شناسی آینده و ارتباطات آینده را می سازد و خیلی از جریان های فکری که عملا امروزه برای همه مطرح نمی باشد، گرافیست می تواند به شیوه ای مطرح کند که برای آیندگان جریان ساز باشد.
وی ضمن اشاره به رویکرد های رایج در حوزه گرافیک از جمله: تضاد و کنتراست ، واقع گرایی و رئالیست، اختصار، اتصال، خیال پروری و عجیب بودن ؛ بیان کرد: این رویکردها عواملی هستند که می توانند در جایگاه خود تاثیر مثبتی در حوزه گرافیک داشته باشند و باعث شوند تا مخاطب سریعتر با موضوع ارتباط برقرار کند.
این استاد دانشگاه شیراز با ابراز نگرانی از اضافه گویی و پارازیت های تصویری گرافیست ها ، بیان داشت : این مقوله از جمله مباحث مطرح و به روز حوزه گرافیک است که باید به آن توجه خاصی شود.
در ادامه مهندس اسدی عضو هیات علمی بخش هنر با اشاره به جایگاه هنر مینیمال یا به عبارت دیگر هنری که به ساده گرایی روی می آورد؛ بیان داشت :آنچه که از هنر مینیمال در هنر های تجسمی می بینیم ،به طور یک جا در گرافیک جمع شده است .
وی با اشاره به جایگزینی اینترنت و اپلیکیشن ها نسبت به چاپ و تکثیر بیان داشت : کمپانی های معتبر اپل،اندروید، و گوگل ساده سازی در گرافیک تصویری وکاربردی را به عنوان یک اصل قرار داده اند و گرافیست های معاصر باید فعالیت خود را آغاز کنند و مطالعه کافی برای نگاه و بیان سریع و سرعت عمل در انتقال مفاهیم داشته باشند.
مهندس اسدی اظهار کرد : بحث من کنار گذاشتن گرافیک سنتی نمی باشد ،اما گرافیست می تواند در گرافیک نوین و معاصر از هر تکنیک و چیزی که سریع ترین مفهوم را به عام مردم انتقال دهد ،استفاده کند.
وی افزود : ساده سازی در بیان تصویری یا ''فلت دیزاین '' به روزترین مدیایی است که امروزه در جهان مطرح می باشد .
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری گفت: گرافیک موشن یکی از ابزار های نوین انتقال مفاهیم است که با استفاده از آن می توان به ساده ترین حالت، مفهوم را انتقال دهیم و این تکنیک، ساده شده تمام هنرها و جوهره همه هنر های سریع است که توسط آن در زمان محدود می توان مفهوم را انتقال داد.
مهندس اسدی بیان داشت : در این میان استفاده از این شیوه ، اصول خاص خودش را دارد و این که چگونه ما تصویری را ساده و آنالیز کنیم و ساده سازی در چه جهتی حرکت کند امری مهم تلقی می شود.
گفتنی است به مناسبت هفته گرافیک و در حاشیه این نشست تخصصی نمایشگاه گروهی پوستر دانشجویان گرافیک ۹۵ با موضوع اجتماعی و نمایشگاه آثار چاپ دستی سید یوسف محمدی تبار در دانشکده هنر و معماری برپا گردید و مورد استقبال دانشجویان و هنرمندان قرار گرفت.