عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری نخستین دوره درس مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی درسدن آلمان

نخستین دوره درس مشترک تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی درسدن آلمان با عنوان یادگیری مشارکتی مجازی یا VCL (Virtual Collaborative Learning) آغاز شد.
دکتر قاسم سلیمی عضو هیات علمی بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز و هماهنگ کننده تیم مجازی دانشگاه شیراز ، هدف از اجرای این برنامه را ترویج دیپلماسی علم و فناوری و توسعه تعاملات و همکاری های بین المللی دانشگاه شیراز با دانشگاه های برجسته جهان و در ادامه توسعه تعاملات خلاقانه علمی مشترک با دانشگاه صنعتی درسدن عنوان کرد.
وی افزود : این دوره با شرکت ۱۵ دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه شیراز و ۱۵ دانشجوی تحصیلات تکمیلی از دانشگاه صنعتی درسدن آلمان و با مدیریت تدریس آقای پروفسور اریک شوپ استاد و صاحب کرسی مدیریت و انفورماتیک دانشگاه صنعتی درسدن شکل گرفته و تا پایان نیمسال دوم تحصیلی سال جاری ادامه دارد.
محتوای درسی این دوره بصورت مجازی و آنلاین(برخط) از قبل ضبط شده و نیز همزمان ارائه می گردد. بر اساس برنامه ریزی آموزشی صورت گرفته در طول درس، دانشجویان بصورت گروههای ۵-۶ نفره مشترک از هر دو دانشگاه تعیین و با انتخاب یک محور پژوهشی و تشکیل یک ساختار اجرایی پژوهش با تقسیم مسئولیت بین طرفین و ارائه نظرات و مباحث در تالارهای گفتگو های در فضاهای مهیا شده فعالیت می کنند و با برنامه زمانی مشخص، سمینار نتایج ارائه می گردد.
در انتهای دوره و در پایان ترم با حمایت مالی موسسه DAAD و دانشگاه درسدن، تیم ایرانی به نمایندگی دانشگاه شیراز یک سفر ۱۰ روزه به آلمان و دانشگاه صنعتی درسدن برای ارائه دستاوردها و تعاملات رودر رو با تیم های مجازی بین المللی و کسب تجارب بیشتر خواهد داشت و طی این سفر نتایج مباحث و تجربیات بصورت حضوری تبادل می گردد.
مدیرت این دوره در ایران به نمایندگی دانشگاه شیراز برعهده دکتر قاسم سلیمی مدیر پروژه ارتقای جایگاه دانشگاه شیراز در تراز بین المللی می باشد. در دانشگاه صنعتی درسدن نیز این دوره آموزشی با همکاری پروفسور اریک شوپ و دکتر سیدعلی اکبر صفوی استاد دانشگاه شیراز (طراح اولین دانشگاه مجازی کشور) که برای فرصت مطالعاتی در درسدن به سر می برد ؛ مدیریت شده است.

در مراسم آغاز این دوره که در مرکز آموزش های مجازی دانگاه شیراز ترتیب یافت ؛ پرفسور شوپ در ارتباط با انتظارات و برگزاری این دوره توضیحاتی ارائه نمود.
دکتر صفوی هم با بیان برنامه درازمدت دانشگاه جهت افزایش تعاملات بین المللی و سرمایه گذاری در آموزش های الکترونیکی مواردی برای ارتقای کیفیت این دوره مجازی طرح نمود. در پایان اعضای تیم مجازی VCL = virtual collaborative learning دانشگاه شیراز به معرفی خود پرداختند.
دکتر قاسم سلیمی ، عضو هیات علمی بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز هم به معرفی پیشینه و قدمت این دانشگاه پرداخت و مطالبی را درخصوص برنامه های توسعه ای در سال های پیش رو با تاکید بر امکانات مجازی و ظرفیت های علمی سرشار دانشگاه شیراز برای توسعه تعاملات علمی با دانشگاه درسدن، تعاملات بین المللی و تبادل استاد و دانشجو بین دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و علوم اطلاعات دانشگاه درسدن بیان کرد.