عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سزارین، استرس و کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب بروز بیماری آسم شود

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه؛ دکتر محسن آقاباقری افزود: سبک زندگی امروزی یکی از عوامل افزایش شیوع آسم در جامعه بوده اما با این وجود می‌توان با کنترل بیماری از بروز علائم و حمله‌های آن پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: بیماری آسم یک اختلال التهابی مزمن و غیرواگیر راه‌های هوایی است که درآن بیمار به‌طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار بر روی قفسه سینه می‌شود.
این پزشک بیان داشت: عوامل مختلفی که شاید کمتر شناخته‌شده باشند ولی در بروز آسم تاثیر بسزایی دارند مانند مصرف فست فودها، عدم تغذیه با شیر مادر، وزن پایین هنگام تولد و سن کم مادر، زایمان به روش سزارین، کمبود ویتامین دی، چاقی و کم‌تحرکی از دیگر عوامل ابتلای افراد به بیماری آسم است.
دکتر آقاباقری اظهار داشت: این روزها در جامعه شاهد استرس بنا به دلایل زیادی دربین اقشار جامعه هستیم، متاسفانه تغییرات هیجانی شدید مانند گریه کردن، خندیدن و استرس می تواند محرک و آغازگر آسم باشد.

مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک و مسکن باعث ایجاد بیماری آسم می‌شود


وی یادآور شد: مصرف مسکن‌هایی مانند آسپرین، ایپوبروفن، مفنامیک اسید و حتی برخی از قطره‌های چشمی، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها بخصوص در سال‌های اول زندگی، استامینوفن و تماس مادر در دوران بارداری با دود سیگار از جمله دلایلی است که منجر به ایجاد آسم در افراد می‌شود.

ثبت ۴۱۰ نفر مبتلا به آسم در سامانه سیب در شهرستان گناوه


پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: براساس ثبت در سامانه سیب در فروردین ماه جاری تعداد ۴۱۰ نفر در شهرستان گناوه مبتلا به آسم هستند که ۱۸۰ مورد میانسال، ۱۱۱مورد نوجوان، ۵۰ مورد جوان،۲۹  مورد کودک و ۴۰ مورد در میان سالمندان شناسایی شد،  این در حالی است که تعداد افراد مبتلا می‌تواند بالاتر از این تعداد باشد.
دکتر آقاباقری اظهار داشت: مهم‌ترین عوامل خطری که می‌تواند موجب بروز و یا تشدید علائم آسم شود عفونت‌های ویروسی و عوامل حساسیت‌زای استنشاقی مانند گرده گل‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها و گردوخاک موجود در منازل است.

برای پیشگیری از ابتلا به آسم استفاده از انواع حشره‌کش‌ها را به حداقل برسانید


پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: استفاده از انواع حشره‌کش‌ها خطر ابتلا به بیماری آسم را افزایش می‌دهد، این در حالی است که وجود انواع سوسک‌ها و حشرات خود می‌تواند باعث ایجاد آسم شود.
دکتر آقاباقری تصریح کرد: استعمال مواد دخانی مانند سیگار و قلیان و حتی دود اسپند، وجود مواد شیمیایی در محل کار، بوی تند عطر و ادکلن، تغییرات شدید آب و هوایی بخصوص هوای سرد و خشک و آلودگی هوا در محیط‌های شهری از دیگر عوامل ابتلا به آسم است.
وی افزود: با توجه به شیوع بالای آسم در دنیا و افزایش روزافزون این بیماری و عوامل خطر آن، اولین سه‌شنبه ماه می به‌منظور افزایش دانش عمومی در خصوص بیماری آسم و عوامل خطر آن، برنامه‌ریزی و همکاری در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری، به‌عنوان روز جهانی آسم نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰