عمومی | دانشگاه هنر تهران

افتتاح کارگاه چاپ سنگى در دانشکده هنرهاى تجسمى دانشگاه هنر

چاپ سنگی شیوه‌ای از چاپ مسطح است که برای نخستین بار توسط آلویس زنفلدر، یک آوازه‌خوان تئاتر آلمانی، در سال ۱۷۹۶ میلادی اختراع شد. برای سال‌ها این شیوه روش موردعلاقه هنرمندان در چاپ آثار هنری و ناشران در چاپ کتاب بود و به دلیل هزینه کم و امکانات بالا، بر چاپ سربی (چاپ گوتنبرگی) برتری یافت.
چاپ سنگی از سال ۱۲۴۹ هجری قمری در ایران به کار گرفته شد. این شیوه چاپ تا یک قرن شیوه متداول چاپ کتاب در ایران بود و میلیون‌ها کتاب به شیوه جاپ سنگی منتشر شد که برخی از آن‌ها دارای تزیینات و تصاویر منحصربه‌فردی هستند.
گرچه ایران تاریخی طولانی در به‌کارگیری این شیوه دارد و چاپ سنگی یکی از شیوه‌های مورد علاقه هنرمندان، از رامبراند گرفته تا پیکاسو، است، ولی برای سال‌ها دانشگاه‌های هنری ایران از این امکانات بی‌ بهره بودند. دانشگاه هنر تهران نخستین مجموعه دانشگاهی ایران است که کارگاه چاپ سنگی را برای استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به این هنر تاسیس کرده است و با در اختیار داشتن سنگ‌های مناسب چاپ که از کشور آلمان به همین منظور به ایران منتقل‌ شده‌اند، تجهیزات کامل و کارگاه منحصربه‌ فرد برای این تکنیک در اختیار دارد.
این کارگاه روز شنبه مورخ  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور دکتر سلطانی (ریاست دانشگاه هنر) ، دکتر صالحی (رییس دانشکده هنرهای تجسمی) ، پروفسور الریش مارزلف (پژوهشگر آلمانی چاپ سنگی ایران) و جمعی از اساتید هیات علمى دانشگاه هنر ، دکتر سلیمى ، دکتر صادق زاده ، دکتر بوذرى ، دکتر بسکابادی ، استاد گلنارى ، استاد نوبهار، استاد عبدى و همچنین استاد یمانى ( عضو هیات علمى دانشگاه تهران ) و هنرمند نقاش همایون موسوى در میان دانشجویان دانشگاه هنر و علاقه‌مندان، افتتاح شد.
این کارگاه به کوشش دکتر علی بوذری و با همکاری مجید طباطبایی (هنرمند چاپگر و از فارغ‌التحصیلان رشته تصویرسازی دانشگاه ) و به همت دانشکده هنرهای تجسمی ساماندهی و افتتاح شده است.

عکس : منیر طهانى          گزارش : دکتر علی بوذرى   منیر طهانى