عمومی | دانشگاه تهران

دومین دوسالانه ملی فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، در این همایش که به همت دبیرخانه همایش‌ها و همکاری‌های علمی و گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات و موسسه نگارستان اندیشه و با مشارکت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و انجمن ایران‌شناسی برگزار شد، ۳۰ سخنران در شش نشست به ارائه آخرین پژوهش‌های خود در زمینه فرهنگ و زبان‌های ایرانی باستان، میانه و نو پرداختند.
در نشست افتتاحیه دکتر جواد اصغری، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات، دکتر محمود جعفری دهقی، دبیر علمی همایش، دکتر علی شهیدی، دبیر اجرایی همایش، دکتر ژاله آموزگار، استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه تهران و چهره ماندگار فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران و دکتر محمدتقی راشدمحصل، استاد ممتاز بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در چهار نشست نیم‌روزه سخنرانانی از دانشگاه‌های تهران، تبریز، شهید بهشتی، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ولایت (ایرانشهر)، علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و... شرکت داشتند. از میان مقالات ارسالی این همایش، ۵۰ خلاصه مقاله که پس از طی مراحل داوری از میان بیش از ۱۵۰ مقاله دریافتی برگزیده شده بود در کتابچه خلاصه مقالات همایش به چاپ رسید.
در نشست و میزگرد پایانی همایش که به ریاست دکتر احمدرضا قائم‌مقامی، دبیر علمی همایش و رئیس گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران و با حضور مدیران گروه‌های آموزشی و پژوهشی، اعضای هیات علمی و دانشجویان رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی سراسر کشور برگزار شد، مسائل صنفی این رشته به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و حاضران پیشنهادها و راهکارهایی ارائه کردند. بازنگری در ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه‌های دولتی، بازنگری برنامه درسی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، استخدام دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی، ایجاد مقطع کارشناسی این رشته و برگزاری دوره سوم این دوسالانه دستور کار جلسه اختتامیه بود.