عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

" شیوع رو به رشد آسم را متوقف کنیم" شعار روز جهانی آسم/ آسم یک معضل بهداشتی برای جوامع توسعه یافته و در حال توسعه

پزشک خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: آسم یک معضل بهداشتی برای کلیه جوامع اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می رود. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳۳۴ میلیون نفر درسراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ صد میلیون نفر بیمار آسمی به بیماران فعلی اضافه شود .

به گزارش وب دا؛ دکتر افسانه واحدی با بیان اینکه اولین سه شنبه ماه می به عنوان «روز جهانی آسم» نامگذاری می شود که شعار امسال این روز شیوع رو به رشد آسم را متوقف کنیم، می باشد، افزود: آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی است که نشانه های آن خس خس سینه،سرفه و تنگی نفس می باشد. متاسفانه دردنیای جدید و صنعتی امروز عواملی مانند کارخانه های آلاینده، گازهای گلخانه ای، بنزین وسایل نقلیه و تخریب محیط زیست، بالابردن دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی، ریزگردها و همچنین عوامل انسانی از قبیل تغییر سبک زندگی، استفاده از فست فودها و استفاده از مواد دخانی مانند سیگار و قلیان نقش بسزایی در افزایش بروز آسم دارند .

وی ادامه داد: در زمینه اقدامات لازم جهت درمان موفق آسم در مرحله اول آموزش بیمار درباره شناخت عواملی که باعث بروز و یا بدتر شدن آسم می گردند وسپس نحوه پیشگیری و کنترل این عوامل بسیار مهم می باشد.

این پزشک خانواده گفت: درمان دارویی آسم شامل داروهای تسکین دهنده یا سریع الاثر و داروهای نگهدارنده می باشد. پزشک برای هر بیمار در هر ویزیت، با توجه به شدت بیماری برنامه درمان دارویی اختصاصی تنظیم نموده و به شکل یک دستورالعمل مکتوب به وی ارایه می نماید .

دکتر واحدی توجه به نکات زیر را در درمان بیماران آسمی با اهمیت دانست.

-        کلیه ملحفه ها هفته ای یکبار در آب داغ (۶۰درجه سانتی گراد) شسته شده و در آفتاب خشک گردد .

-        در صورت امکان از قالی به عنوان کف پوش استفاده نشود .

-        اتاق خواب آفتاب گیر و دارای نور کافی باشد .

-        به هیچ وجه اجازه ورود حیوانات دست آموز به خانه داده نشود .

-        از به کار بردن بالش یا تشک حاوی پر، پشم وکرک اجتناب شود .

-        در فصول گرده افشانی از نفوذ گرده ها به اتاق جلوگیری شود .

-        از بوهای تند مثل بوی رنگ و اسپری مو وعطر وادوکلن، سفید کننده ها، جوهر نمک و... اجتناب گردد .

-        تغذیه انحصاری با شیر مادر بخصوص در ۶ماه اول زندگی خطر بروز آلرژی و آسم را کاهش می دهد .

-        بیماران مبتلا به آسم باید در مواقعی که علایم هشدار دهنده و نشاندهنده آلودگی شدید هوا هستند از خروج از منزل و خصوصا ورزش در فضای آزاد اجتناب نمایند .