عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: باید کاری کنیم که نیازی به ذخیره خون در یخچال‌ها نباشد

دکتر سعید کشمیری در همایش استانی بانک خون گفت: علم هنوز نتوانسته جایگزینی برای خون پیدا کند، و نجات‌بخش‌ترین عنصر زندگی ما خون است.
وی با اشاره به اینکه اهدا خون به عنوان یک مسئولیت فرهنگی مطرح است، اظهار داشت: در زلزله بم شاهد بودیم که چگونه مردم برای اهدای خون صف بستند که این نشانه‌ای از نوع‌دوستی و مهربانی مردم است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: طبق آمار، در شش‌ماهه سال گذشته از ۷ هزار کیسه محصولات مختلف خون شامل پلاکت و... در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس، سه هزار و ۵۰۰ کیسه استفاده‌شده که این کاهش نیاز صرفاً به دلیل تغییر دیدگاه بوده است.
دکتر کشمیری خاطرنشان کرد: قطعاً با مدیریت صحیح محصولات خون باید همین آمار را نیز کاهش دهیم که لازمه آن برگزاری نشست‌های تخصصی میان پزشکان و مدیران بیمارستان‌ها و انتقال اطلاعات است.
وی با بیان اینکه خون سالم و کافی یکی از نقاط مثبت کشور ما است که مشتریان زیادی در دنیا دارد گفت: سازمان انتقال خون در تمام فرآیندها سعی در استانداردسازی داشته و در این زمینه سرآمد است، در واقع بنا بر حساسیت‌های موجود و ارتباط قوی با سازمان‌های بین‌المللی مراحل مختلف فراهم آوری محصولات را استانداردسازی کرده است.
دکتر سعید کشمیری با اشاره به مباحث مدیریت خون گفت: هدف‌گذاری ما باید این باشد که یخچال‌ها را حذف کنیم، یعنی کاری کنیم که فرهنگ اهدا خون وجود داشته باشد اما نیازی به ذخیرهٔ خون در یخچال‌ها نباشد، چرا که بهترین محل نگهداری خون در رگ انسان‌های زنده است.
وی با بیان اینکه بایست در بحث مصرف خون همپای جامعه جهانی حرکت کنیم، یادآور شد: خون از لحاظ مادی و معنوی یک فرآورده گران است، بنابراین هر کیسه خون که بدون توجیه استفاده شود خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند و هدر دادن خون یک گناه نابخشودنی و غیرقابل‌جبران است.
انتهای پیام/ م.غ ۱۰۲۳