عمومی | دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

استاندار لرستان تاکید کرد:اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی استان لرستان برای ارائه اطلاعات به هیات گزارش ملی سیلاب

استاندار لرستان گفت: در استان آمادگی کامل داریم تا تمامی دستگاه های اجرایی استان اطلاعات خود را در اختیار هیات گزارش ملی سیلاب که متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه ها است، قرار دهند تا بتوانیم در این حوزه به نتیجه و دستاوردهای مطلوب برسیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان در بیست و دومین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور در دانشگاه لرستان گفت: حادثه سیلی که در استان لرستان رخ  داد از جهات مختلف قابل بررسی و تحلیل است.
وی افزود: اما بعد از بروز این حادثه شاهد جلوه های اتحاد، همدلی و همکاری اجتماعی بودیم که بسیار غیرقابل باور بود.
استاندار لرستان تاکید کرد: برخی می گفتند که جامعه دچار رخوت شده و سرمایه های اجتماعی پایین آمده است اما پس از این حادثه شاهد این بودیم که حس همبستگی میان مردم بسیار زیاد است و افزایش نیز یافته است.
دکتر خادمی تاکید کرد: حکمی که رئیس جمهور محترم به رئیس دانشگاه تهران درخصوص بررسی سیل اعطا کردند بسیار مهم بود و این امر موجب می شود تا دانشگاه ها و دانشمندان کشور بتوانند به صورت علمی موضوع را بررسی کنند.
وی عنوان کرد: با این روند به طور حتم کار به نتیجه لازم خواهد رسید و به صورت علمی بررسی خواهد شد.
استاندار لرستان گفت: باتوجه به اینکه در این راستا دانشگاه های محلی نیز مشارکت یافته اند بستری فراهم می شود که موضوع سریعتر به نتیجه برسد.
دکتر خادمی اظهار داشت: ما در استان اعلام آمادگی می کنیم که تمامی دستگاه های اجرایی تجربه و اطلاعات خود را در اختیار هیات گزارش ملی سیلاب قرار دهند تا بتوانیم در این حوزه به نتیجه و دستاوردهای مطلوب برسیم.
وی گفت: شرایط طبیعی استان، کارهای درست انجام شده و کارهای نادرست انجام شده موجب شد تا شاهد بروز سیل در استان لرستان باشیم. اما به نظر بخش طبیعی موضوع مسئله خیلی برجسته ای بود.
استاندار لرستان اظهار داشت: افراد دارای سن زیاد هیچ یک چنین حادثه ای را در گذشته به یاد نداشتند بنابراین می توان گفت که این سیل یک پدیده جدید طبیعی بود.
دکتر خادمی تاکید کرد: در این حادثه عامل طبیعی یک پدیده منحصر به فرد استثنایی بود که در استان رخ داد.
وی گفت: البته در کنار عوامل طبیعی نباید از دیگر عوامل نیز صرف نظر کرد. ما یک استان تولید کننده آب هستیم بنابراین در این زمینه آبخیزداری و موضوع سدها مورد توجه قرار گیرد.
استاندار لرستان با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز نیز باید در استان مورد توجه قرار گیرد، افزود: در گذشته در خرم آباد چند پل موقت ساخته شده بود که این پل ها در روند تسهیل ترافیک شهر بسیار موثر بود اما ما برای رفع مشکل سیل این پل را برداشتیم.
دکتر خادمی اظهار داشت: همچنین در شهر زیرگذرهایی ایجاد شده بود که این زیرگذرها نیز مانعی برای سیل بود که باید در این زمینه نیز بررسی هایی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: اما در سیل اخیر حجم آب به حدی زیاد بود که شاهد خسارت های زیادی بودیم.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: برای پیشگیری و خسارات آسیب های سیل ۳ رویکرد افزایش حجم رودخانه ها، تخلیه منازل و اعطا تجهیزات به خانواده ها مانند چادر را دنبال کردیم.
دکتر خادمی بیان داشت: در اکثر روستاها چادر و مواد غذایی را قبل از بروز بحران پخش کرده بودیم.
وی عنوان کرد: در گذشته بسیاری از روستاهای استان را بررسی کرده بودیم به همین دلیل چند تلفات جانی سیل اخیر به دلیل غاقل گیری نبود به طور مثال یک مورد به دلیل شنا و یک مورد نیز به دلیل نجات دام ها بود.
استاندار لرستان اظهار داشت: در برخی شهرهای استان امکانات مانند شبکه برق، فیبر نوری و خطوط عبوری نفت از کنار رودخانه ها و جاده ها عبور کرده که این امر موجب شد تا به زیرساخت ها در سیل اخیر آسیب هایی وارد شود.
دکتر خادمی تاکید کرد: بنابراین با کمک دانشگاه ها می توان مدل های جایگزینی برای ساخت و سازها و زیرساخت های این استان در نظر گرفت تا در آینده شاهد بروز حوادث طبیعی مانند سیل نباشیم.
گفتنی است: اجلاس روسای دانشگاه های سطح ۱ کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طی ۲ روز ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در استان لرستان برگزار گردید.