قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: ساماندهی آموزش عالی در همه سطوح، از مهمترین سیاست های وزارت علوم است
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: ساماندهی آموزش عالی در همه سطوح، از مهمترین سیاست های وزارت
علوم
است
دکتر باقری (قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه علم و صنعت ایران، مهمترین برنامه های این وزارتخانه در جهت ساماندهی آموزش عالی کشور را تشریح کرد.
وی در ادامه گفت: آموزش عالی کشور در چهل سال گذشته به مدد تلاش و سختکوشی همکاران دانشگاهی دستاوردهای بسیار خوب و عظیمی به ویژه در ۵ سال اخیر داشته است و دو برابر شدن تعداد مقالات پراستناد ما در ۵ سال گذشته نشان می دهد علیرغم همه کمبودها و مشکلات، استادان پر تلاش ما توانسته اند توسعه علم در کشور را به پیش ببرند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سپس به تبیین چند سیاست جاری در وزارت علوم در رابطه با دانشگاهها پرداخت و افزود: در دهه های ۷۰ و ۸۰ به دلیل تقاضای اجتماعی روزافزون برای ورود به دانشگاهها دچار توسعه کمی بی رویه شدیم که برخی پیامدهای آن امروز بر ما آشکار شده است. توسعه رشته گرایشها و برخی نابسامانی هایی که در زیرنظام های آموزش عالی وجود دارد، ما را بر آن داشت که توسعه را با تدبیر و درایت و بر مبنای ضرورت به پیش ببریم. یکی از مهمترین برنامه های امروز ما ساماندهی آموزش عالی در همه سطوح است.
او گفت: هم اکنون، در دوره گذر از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی جامعه محور هستیم و فراهم آوردن شرایط جدید از اولویت های کاری ماست. بنابراین ارتقای کیفی امور آموزش و پرداختن به جزئیات و جستجوی راهکارهای افزایش بیش از پیش مهارت دانشجویان، از برنامه های مهم ما در سال جاری بوده است.
دکتر باقری ارتقای کیفیت رابطه استاد و دانشجو را دغدغه امروز جامعه ما و جهان دانست و تاکید کرد: امروزه نقش معلمین بیش از گذشته است. وی در ادامه، به افزایش اختیارات دانشگاهها و حرکت وزارت به سمت سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی دانشگاهها اشاره کرد و واگذاری تدوین و تصویب برنامه درسی به دانشگاهها را از اولین گامها در این راستا برشمرد. او همچنین از واگذاری اختیار ایجاد هسته های پژوهشی و تاسیس پژوهشکده ها به هیات امنای دانشگاهها و واگذاری اختیار انتشار مجلات به انجمن های علمی بدون نیاز به طی شدن روند اخذ مجوز از وزارت خبر داد و گفت: از این پس وزارت تنها به ارزیابی مجلات و تدوین سیاست ها و تعیین چارچوب انتشار آن می پردازد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تاکید کرد: باید به این سمت برویم که دانشگاهها بتوانند در چارچوب اختیارات قانونی هیات امنا تصمیم گیری نموده و پاسخگو باشند و وزارت علوم بیشتر به سیاست گذاری و نظارت و ارزیابی که در قانون برایش پیش بینی شده بپردازد.
دکتر ذاکری: رویکرد میان رشته ای و آینده پژوهی به پویایی دانشگاه کمک کرده
پیش از سخنرانی دکتر باقری، دکتر ذاکری (رییس دانشگاه) در سخنانی با تبریک روز بزرگداشت استاد و مقام معلم، از تلاش همه اعضای هیات علمی دانشگاه در طول نیمسال قبل و جاری تقدیر و تشکر کرد. دکتر ذاکری با تاکید بر اینکه برند دانشگاه علم و صنعت ایران، دوره کارشناسی آن بوده و باید حفظ شود، به برنامه های خوب دانشگاه و وزارت علوم برای ارزیابی درونی اشاره و بر اهمیت پیگیری شاخص های آموزشی در گروهها و دانشکده ها تاکید کرد.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به حرکت دانشگاه به سمت رشته های بین رشته ای اشاره کرد و گفت: باید بدانیم جهت حرکت علم به کدام سمت است و آینده پژوهی داشته باشیم
و این امر پویایی مجموعه را به دنبال دارد. وی از ابلاغ واگذاری اختیار توسعه رشته های دکتری از سوی وزارت علوم به دانشگاههای سطح یک خبر داد و ابراز امیدواری کرد دانشگاه ما در این زمینه حرکت خوبی داشته باشد.
دکتر ذاکری همچنین بر اهمیت موضوع ارتقای رابطه استاد و دانشجو و ضرورت مشخص شدن وظایف اساتید و دانشجویان در این زمینه، تاکید کرد و گفت: ما در دانشگاه، کارگروه مشاورین جوان را تشکل دادیم و بنا داریم با استفاده از نظر خبرگان، آیین نامه آن را تدوین و تکمیل کنیم تا هر عضو هیات علمی جدید، تحت پرورش استاد مجرب تر قرار گیرد. این کار قبلا در برخی دانشکده ها اجرایی شده و ثمرات ارزشمندی داشته است.
در بخش دیگر آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه و پیش از معرفی و تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه، دکتر واحدی (معاون آموزشی دانشگاه)، به تبیین نحوه تعیین شاخصها، روند تدوین و اجرایی شدن آیین نامه ارزیابی آموزشی و انتخاب سرآمدان آموزشی بر اساس امتیاز کسب شده پرداخت. وی گفت این آیین نامه، در ۹ محور و ۴۴ شاخص پس از اعمال نظرات شخصی اعضای هیات علمی به تصویب هیات رییسه دانشگاه رسید.
دکتر واحدی توضیح داد: در مرحله اجرایی فرآیند، کلیه فعالیت های آموزشی نیمسال اول ۹۷-۹۶ و نیمسال دوم ۹۷-۹۶ مربوط به ۴۴۴ عضو هیات علمی در ۱۵ دانشکده و سه گروه آموزشی بررسی شده است که در نتیجه ۲۲ عضو هیات علمی واجد شرایط سرآمدی شناخته شدند و علاوه بر آن از میان اعضای هیات علمی جوان دانشگاه ۳ عضو هیات علمی به عنوان سرآمدان جوان آموزشی برگزیده شدند.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان تصریح کرد: آیین نامه ارزیابی آموزشی قطعا نیازمند تکمیل و توسعه است. وی ابراز امیدواری کرد در سامانه مکانیزه، بسترهای خوبی برای درج و محاسبه امتیازات آموزشی فراهم شود.