عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری یازدهمین کنگره‌ی ملّی مهندسی عمران در دانشگاه شیراز

یازدهمین کنگره ی ملّی مهندسی عمران، به مدت ۲ روز در دانشکده ی مهندسی دانشگاه شیراز برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه ی این کنگره، دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز، دکتر شوشتری به نمایندگی از هیات امنای کنگره، دکتر انوار دبیر کنگره، مهندس اسکندرپور شهردار شیراز و مهندس رجبی نماینده ی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداختند.
دکتر نادگران ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان این مراسم بیان داشت: دانشگاه شیراز همه ساله میزبان کنگره ها و کنفرانس های ملی و بین المللی است.
رئیس دانشگاه شیراز گفت : این دانشگاه با بیش از ۱۷هزار دانشجو، در ۷۵ رشته ی تحصیلی و بیش از ۳۵۰ رشته-گرایش در قالب ۱۵ دانشکده، یکی از برترین دانشگاه های کشور در تراز ملی و بین المللی به شمار می رود.
وی، شعار و رویکرد اصلی دانشگاه شیراز را، کیفیت آموزش و پژوهش با تکیه بر همه ی ظرفیت های بالقوه و بالفعل پژوهشی اعلام کرد و افزود: حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم در جهت نوآوری و کارآفرینی، با عنایت به باورهای اندیشمندان در راستای حضور در متن جامعه و حل مسائل و مشکلات آن از دیگر اهداف این دانشگاه است. دکتر نادگران همچنین، تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص، زبده و ماهر ، توجه جدی و حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهش دانش بنیان متکی به هوش و خلاقیت بی نظیر جوانان و دانش آموختگان دانشگاه را از دیگر اهداف این دانشگاه برشمرد.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: در جهان امروزی بهره گیری از دانش و بینش انسان های اندیشمند و پویا و به کارگیری عنصر خلاقیت و تفکر در کارآفرینی متکی بر ثروت و رفاه از علم، می تواند بخشی از نقشه ی راه آموزش و پژوهش کشور در راستای ماندن در صحنه ی بین المللی و دفع حملات رقیبان باشد.
وی پرداختن به پژوهش ها و آموزش های سنتی، سلیقه ای و بی هدف را ازجمله عوامل بازدارنده ی حل مشکلات مرتبط دانست و اظهار داشت: دیگر آبی از اقتصاد تک محصولی، شکننده و ضربه پذیر نفتی گرم نمی شود. آنگاه است که دیگر هیچ بهانه ای برای نسل های آینده ی کشور مقبول نخواهد بود.
دکتر نادگران، افزود: عدم توجه به علوم مهندسی کاربردی و تقاضامحور، توشه ی ما را در این مسیر بی رحم رقابتی بین المللی از ما خواهد گرفت.
وی عدم توجه به کیفیت و دقت، سطحی شدن علوم و غلبه ی تفکر کمی و عددی بر کیفیت را، تنها بخش کوچکی از آفات نظام آموزش عالی برشمرد و گفت: تلاش برای نوشتن مقالات ولو با کیفیت ولی بی هدف به منظور کسب جایگاه دانشگاهی بدون منزلت واقعی، قابل تامل است.
دکتر شوشتری، دومین سخنران این نشست بود که پس از بیان تاریخچه ای از فعالیت های کنگره ی مهندسی عمران، محل برگزاری دوازدهمین کنگره ی ملی مهندسی عمران را، سال آینده در دانشگاه سهند تبریز اعلام کرد.
در ادامه، دکتر انوار، دبیر علمی یازدهمین کنگره ی ملی مهندسی عمران نیز، به ارائه ی گزارشی درخصوص برگزاری این کنگره و مقالات پذیرفته شده پرداخت و گفت: از ۷۹۰ چکیده مقاله ی دریافت شده در دبیرخانه ی کنگره که توسط ۱۵۳ داور بررسی گردید، ۷۲۰ چکیده در مرحله ی اول پذیرفته شد و از این تعداد ۶۴۹ مقاله ی کامل به دبیرخانه ارسال شده است. در ادامه ی روند داوری، از میان مقالات کامل دریافتی، ۵۵۷ مقاله ی کامل پذیرش داده شد که از این میان، ۴۹۹ مقاله در سیستم سامانه ی کنگره موجود است، ۱۹۲ مقاله ی آن توسط پژوهشگران ارائه و ۳۰۷ مقاله ی آن به صورت پوستر نمایش داده خواهد شد.
دکتر انوار،در ادامه به بیان چند ویژگی خاص کنگره یازدهم اشاره کرد. وی از حذف چاپ پوستر کاغذی و مجموعه ی چکیده ی مقالات و جایگزین کردن اپلیکیشن هوشمند در این کنگره، به منظور صرفه جویی در مصرف کاغذ خبر داد و همچنین به استفاده از سامانه ی همانندجو در روند داوری مقالات دریافت شده در این کنگره اشاره کرد.
دبیر علمی یازدهمین کنگره ی ملی مهندسی عمران ،همچنین از تشکیل نشست ویژه ی مهندسی، برای برنامه ریزی درسی رشته های مهندسی، به دلیل ضرورت بازنگری دروس این رشته، سخن گفت.
مهندس اسکندپور، شهردار شیراز نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با انتقاد به این موضوع که دانشگاه شیراز، علیرغم سابقه ی تاریخی فراوانی که دارد، در طول این سال ها توسعه ی چندانی نیافته است، سخنان خود را آغاز کرد و افزود: متاسفانه دستگاه های اجرایی کمتر مایل هستند که طرح های خود را به دانشگاه ها بسپارند و این به این دلیل است که فهم مشترکی میان دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی وجود ندارد.
وی خواستار تغییر سر فصل دروس دانشگاهی شد و گفت: دروس دانشگاهی و جهت دانشگاه ها باید به سمت نیاز جامعه برود. این کنفرانس و دیگر کنفرانس های مشابه نیز، بستر و زمان مناسبی برای یافتن راه حل های مناسب در این باره است.
مهندس رجبی، نماینده ی مردم شیراز در شورای اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره با تعداد زیاد دانش آموختگان رشته های مهندسی در کشور گفت: ما بیش از ۵۰۰ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی کشور داریم که اگر راهبری نکنیم و یا بستر تولید کار را فرهم نکنیم، تهدید بزرگی است، اما اگر برنامه ریزی کنیم و بتوانیم از این جریان به عنوان حامی توسعه در کشور استفاده کنیم، فرصت بزرگی است.
وی در ادامه به مبحث کیفیت آموزش در نظام عالی کشور اشاره کرد و خواستار بازنگری سرفصل دروس و هماهنگی دانشگاه ها با نیاز جامعه شد.
مهندس رجبی همچنین به اینکه سلسله مراتب در حوزه ی مهندسی ازبین رفته است، انتقاد کرد و با اشاره به دو حادثه ی زلزله و سیل در کشور درخصوص مدیریت بحران گفت: ماهیت بحران پایه ی مهندسی دارد، ما باید برگردیم و دروس مربوط به بحران و مدیریت بحران را در دروس مهندسی و به ویژه مهندسی عمران اصلاح کنیم. مدیریت بحران چه قبل، چه بعد و چه در حین انجام کار نیازمند دانش است و آن هم در دانشکده ی مهندسی باید اتفاق افتد.
گفتنی است کنگره ی ملّی مهندسی عمران ، بزرگ ترین رویداد علمی سالانه ی مهندسی عمران در کشور است که در ادامه ی مجموعه ی کنگره های ملّی و بین المللی، تحت نظارت و راهبرد هیات امنای متشکل از نمایندگان شانزده دانشگاه و پژوهشگاه تراز اوّل کشور به صورت سالانه برگزار می شود.
هدف از برگزاری این کنگره، ارائه ی آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه ی متخصصین دانشگاهی و اصحاب صنعت ساخت وساز (شامل مشاوران، پیمانکاران و دیگر عوامل ارائه کننده ی خدمات مهندسی) به شرکت کنندگان در کنگره و همچنین فراهم کردن بستر تعامل و تبادل اطلاعات بین مجموعه های دانشگاهی و دست اندرکاران این صنعت است.
موضوع محوری این کنگره، «سازگاری با کم آبی» است. این موضوع با توجه به کاهش چشم گیر بارندگی ها، تداوم خشکسالی، استفاده ی بی رویه از منابع آبی و افت سرسام آور ذخایر سفره های زیرزمینی و به تبع آن تنش های ناشی از کم آبی که در سال های اخیر برای کشور عزیزمان پیش آمده و منابع آبی موجود، نیازمند مدیریتی جامع تحت لوای ''سازگاری با کم آبی'' است، انتخاب شده است، تا در این راستا با ارائه ی مقاله های مرتبط و برگزاری میزگردها و کارگاه ها با حضور مسئولین، متخصصان دانشگاهی و اصحاب صنعت به تدوین استراتژی گذر از دوران کم آبی کمک شود.
ژئوتکنیک، محیط زیست، سازه و زلزله، مدیریت منابع آب، ژئودزی و ژئوماتیک، معماری و شهرسازی، سازه های هیدرولیکی و دریایی غیرعامل و مدیریت بحران، آموزش مهندسی و اخلاق مهندسی، مصالح، فناوری ساخت و مدیریت پروژه و برنامه ریزی حمل و نقل و مهندسی راه و ترابری، محورهای این کنگره می باشد.