عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه بحران آب کتاب منتشر می کند

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بهروز عمرانی این مطلب را دربازدیدش از غرفه پژوهشگاه در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مطرح کرد و گفت: در غرفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ۱۳۰ عنوان مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری را به نمایش گذاشته‌ایم که ۵۰ عنوان از آنها کتابهایی است که در طول یک سال گذشته به چاپ رسانده‌ایم.
وی افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هفت پژوهشکده و یک گروه داردواین کتابها نتیجه و بازخورد مطالعاتی است که ۷پژوهشکده و یک گروه پژوهشی پژوهشگاه در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی،زبان‌شناسی، حفاظت و مرمت، گردشگری، میراث طبیعی و هنر سنتی  داشته‌اند.
عمرانی در خصوص استقبال از این غرفه گفت: به نظر می‌رسد شرایط فروش و بازدید به نسبت سال گذشته بهتر شده است، اما ما قانع نیستیم و باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم تا شرایط ما در سال آینده  بهتر ازامسال شود.
او درباره مخاطبان این پژوهشگاه و جذب بیشتر مخاطبان عام و خاص اظهار داشت: در خصوص  مخاطبان خاص ما مجوز انتشارات دیجیتال و ایبوک(کتاب الکترونیک)  را گرفته‌ایم ، همچنین با امضاتفاهم‌نامه‌هایی مانند تفاهم‌نامه با خانه کتاب  در زمینه چاپ و انتشار، بتوانیم گامی رو به جلو می برداریم.
وی با بیان اینکه موضوع دیگری که به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است اجرا شود بحث پرداختن به آموزش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است افزود: در نظر داریم  بخشی از طرح‌های  مطالعاتی گروه‌های ناظر را به بحث پرداختن به امر آموزش با رویکرد  مخاطبان عام هدایت کنیم که  امیدواریم با این شیوه سال آینده غرفه‌ای پربارتر داشته باشیم.
عمرانی در خصوص غرفه تخصیص داده شده به این پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب گفت: جای تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب وجود دارد که شرایط در معرض نمایش گذاشتن فعالیت‌های مراکز فرهنگی و علمی مختلف را فراهم کرده‌اند، اما هر رویدادی مشکلاتی دارد و امیدواریم به مرور زمان این مشکلات مرتفع شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه هم بر تعداد انتشاراتی‌های حاضر در نمایشگاه افزوده می‌شود و هم تعداد مخاطبان در حال رشد هستند، باید زیرساخت‌های لازم جدی‌تر فراهم شوند و برای توسعه بیشترفضاهای جایگزینی را برای چنین رویدادهایی آماده کنند.
عمرانی افزود: اگر مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاهی با استانداردهای بین المللی  ساخته  شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود اما تا آن زمان باید از فرصتی که در مصلی با برپایی نمایشگاه کتاب ایجاد می‌شود، به خوبی استفاده کرد.
وی درباره برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به مناسبت روز ملی خلیج فارس از دو عنوان کتاب با موضوع خلیج فارس که در انتشار آن مشارکت کرده‌ایم خرداد ماه امسال رونمایی خواهد شد.
عمرانی درخصوص حمایت از پروژه‌های دانشجویی و همکاری با پژوهشگران دانشگاهی اظهار داشت: با ۴۰ دانشگاه و موسسه آموزشی توافق‌نامه داریم و اولویت‌های پژوهشی خود را به آنها ابلاغ کرده‌ایم؛اگر رساله‌های مقطع دکتری با موضوع اولویت‌های ما و با هماهنگی پژوهشگاه تدوین شود، در قالب بسته‌های حمایتی از آنها حمایت می‌کنیم و اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.
وی افزود: هر هشت گروه و پژوهشکده پژوهشگاه اولویت‌های مخصوص به خود را دارند که آنها را به اطلاع دانشگاه‌های مورد نظر رسانده‌ایم،از این رو اگر دانشجویان با هماهنگی این مرکز  پروژه خود را انجام دهند، همکاری مشترکی بین پژوهشگاه و مراکز آموزشی برقرار می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت که تاکنون با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته طرح حمایت از چندین پروژه را انجام داده‌ایم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان گفت: با توجه به نقش حاکمیتی پژوهشگاه  و وظیفه اش در پرداختن به موضوعات خاص ،بررسی مسائل و چالش‌های پیش‌روی کشور مانند بحران آب را در دستور کار داریم و تلاش می کنیم در انتشار کتاب‌هایی با چنین موضوعاتی پیش‌قدم شویم تا دستگاه‌های مرتبط نیز از این آثار بهره‌برداری مناسب کنند.