عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

فرهنگ، زیربنای نهادینه‌سازی دانشگاه سبز/لزوم عمومیت یافتن فرهنگ حفاظت محیط‌زیست

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر نظرپور در این همایش که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، درخصوص سیاست‌های راهبری مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری گفت: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی به منظور شناخت وضع موجود و بررسی مشکلات زیست محیطی در زمینه گران‌شدن انرژی‌های فسیلی شامل برق و گاز، کاهش شدید منابع آب و آلودگی آب‌های زمینی و زیرزمینی، مشکلات دفع فاضلاب، پسماند و هم چنین مواد شیمیایی و ضایعات سمی آزمایشگاه‌ها، ضرورت حفاظت از خاک و پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، آلودگی هوای کلان شهرها، تحریم‌های چند جانبه استکبار جهانی، وضعیت اقتصاد خرد و کلان در ایران، ریزگرد و فرسایش خاک انجام شده است.
به گفته وی، دانشگاه سبز به منظور تبیین و گسترش توسعه پایدار و ایجاد تعادل زیست محیطی، حفظ محیط زیست و مدیریت صحیح مصرف آب، انرژی و سایر منابع یک ضرورت است.
دکتر نظرپور به مفهوم دانشگاه سبز در کشورهای پیشرو اشاره کرد و افزود: مفهوم پایداری و مدیریت سبز یک مفهوم سیال است و شاخصه‌های فضایی-فرهنگی متفاوت در کشورها، تحت تاثیر پارامترهای متنوعی قرار می‌گیرد و علی‌رغم اینکه برخی کشورها به صورت ملی یا بین‌المللی، مدل‌هایی برای ارزیابی دانشگاه سبز ارائه داده‌اند اما نیاز به بومی‌کردن شاخص‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، درخصوص مدل بومی دانشگاه سبز تصریح کرد: ایده دانشگاه‌های سبز و مدل‌های ارزیابی بهینه، نیازمند ترکیب کردن دانش و شاخص‌های بومی و جهانی، ایجاد چارچوبی نظام‌مند، جهت هم‌افزایی و توسعه راه‌حل‌های جدید است.
وی ابلاغ دستورالعمل مدیریت سبز و تشکیل شوراهای راهبری مدیریت سبز، تدوین مدل تراز سبز و ایجاد سامانه ملی دانشگاه سبز با توجه به لزوم ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و ارائه سیاست‌های تشویقی (ردیف ۵۰ درصدی) و تدوین نقشه راه جامع راهبری مدیریت سبز (در دست اقدام) را از سیاست های ستاد وزارت علوم برای دانشگاه سبز برشمرد.
دکتر نظرپور، کارشناسی و شناخت وضع موجود به منظور بررسی مشکلات و معایب زیست محیطی، آموزش اولیه، فرهنگ سازی و گسترش آگاهی‌های جامعه، نظارت بر حسن اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان و تهیه بانک اطلاعات مصارف (آب، انرژی، کاغذ و سایر اقلام) را اهم وظایف شورای راهبری مدیریت سبز ستاد و صف دانست.
به گفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تاکنون بالغ بر ۱۶۰ شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و۲۰ شورای راهبری مدیریت سبز در پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده است.
وی با اشاره تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در موسسات و پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: شوراهای تشکیل شده ملزم به اجرای مفاد دستورالعمل ابلاغی شامل کنترل سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، مدیریت پسماند، مدیریت مصرف آب، کنترل سیستم روشنایی، کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آن‌ها، مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی و فرهنگ‌سازی و توسعه مدیریت انرژی می‌باشند.
دکتر نظرپور درخصوص نقش دانشگاه‌ها در تحقق جامعه سبز، به تدریس و تحقیق زمینه‌های مرتبط با مدیریت سبز و بومی‌سازی تجارب، ارائه طرح‌های پژوهشی و مقالات ترویجی در حوزه پایداری، انتقال تجربه و دانش مدیریت سبز به جامعه از طریق ایجاد رشته‌های نوین در حوزه مدیریت سبز، ترغیب و تشویق با اعمال سیاست‌گذاری‌های حمایتی، برگزاری کارگاه، همایش، نمایشگاه تکنولوژی‌های سبز و استارتاپ، افزایش سواد سبز کارکنان، اساتید و مدیران و فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی زندگی سبز و رفتار محیط زیستی در جامعه اشاره کرد.
دکتر نظرپور در زمینه نقش پارک های علم و فناوری در جامعه سبز خاطرنشان کرد: پارک‌ها و مراکز رشد به عنوان عنصر کلیدی در جهت تسهیل انتقال فناوری بین دانشگاه و صنعت، نقش به‌سزایی در نوآوری و توسعه فناوری‌های حوزه مدیریت سبز دارند.
به گفته وی، شرکت‌های فعال در حوزه مدیریت سبز مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان مهم در جهت انجام فعالیت‌های نوآورانه و پیشبرد اهداف مدیریت سبز قلمداد می‌شوند.
ل.م ۵۴/‏ ع. ع ۵۷