عمومی | دانشگاه صنعتی اصفهان

آئین بزرگداشت مقام شامخ معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در این مراسم با تبریک هفته گرامیداشت آموزش و روز معلم، این روز را فرصت مناسبی برای تشکر از زحمات اعضای هیئت علمی دانشگاه در زمینه‌های آموزش و پژوهش بیان کرد و گفت: ششمین همایش قدر استاد، امسال به صورت ساده‌تر و تخصصی‌تر در زمینه آموزش برگزار ‌شده است.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی به بیان نکاتی پیرامون مسائل آموزشی و رویکردهای دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و با ابراز خرسندی از وضعیت حوزه آموزش این دانشگاه، افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه‌های گوناگون در داخل و خارج از کشور باعث افتخار این دانشگاه هستند که این امر ناشی از پایه گذاری بسیار مناسب دانشگاه و تلاش اعضای هیئت علمی در این راستا برای حفظ و تداوم این کیفیت است.

تاکید بر نقش ویژه دانشگاه در پاسخ گویی به نیازهای جامعه

وی با شاره به این که در طول زمان، ماموریت‌های تازه و رویکردهای جدید آموزش ایجاد شده است، گفت: با توجه به این تغییرات، در طول سه سال گذشته طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با همت اعضای هیئت علمی دانشگاه تدوین شد و به تصویب هیئت امنای دانشگاه رسید که این طرح امروز چراغ راه آینده را ترسیم نموده است.

مدرس هاشمی با بیان این که در حال حاضر دانشگاه جامعه ‌محور دانشگاهی تعریف می شود که تمام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن معطوف به کاربردها و نیازهای جامعه است، گفت: این تعبیر می‌تواند برای دانشگاه ‌های ما خطرآفرین باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه را محل شکوفایی استعدادهای انسان و بارورشدن اندیشه‌ها دانست و افزود:  طبیعی است که برخی از استعدادها و اندیشه‌های بارور شده انسان‌ها در دانشگاه رافع نیازهای جامعه خواهند بود و برخی دیگر نیز معطوف به هیچ کاربردی نخواهند بود که اگر این بخش را از دانشگاه بگیریم در آینده خطرآفرین خواهد بود.

وی با تاکید بر این که در کشور به شکل افراطی در این زمینه رو به جلو می رویم، گفت: اگرچه دانشگاه باید پاسخ‌گوی مسائل جامعه باشد، اما هر فعالیتی نباید معطوف به این کاربردها و نیازها باشد و لازم است به این نکته توجه نماییم که آنچه که امروزه در بسیاری از تکنولوژی‌های روزمره خودمان استفاده می‌کنیم، نتایج و حاصل کار زحماتی دانشمندانی است که صدها سال قبل کشیده‌اند و آن زمان هیچ کاربردی برای آن ها متصور نبوده اند.

مدرس هاشمی با تاکید بر لزوم دید بالاتر نسبت به دانشگاه، بی‌ارزش کردن این فعالیت‌ها و اندیشه ها را امری نادرست دانست و ادامه داد: دانشگاه جامعه محور هست، اما با این تعبیر که دانشگاه نباید نسبت به مسائل و نیازهای جامعه بی‌تفاوت باشد و اگر از این نتیجه بگیریم که تمام فعالیت‌ها، پایان‌ نامه‌ها و پروژه ‌های دانشگاه باید با نیازهای فعلی کشور منطبق باشد، خطری است که دارد ما را تهدید می‌کند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه به بیان اهداف و اقدامات طرح تحول راهبردی این دانشگاه در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ پرداخت و گفت: در طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان این نگرش وسیع دیده شده است؛ به طوری که در این طرح همه فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی را به رسمیت می‌شناسیم.

وی با تاکید بر ارزش قائل بودن دانشگاه برای همه فعالیت‌هایی که مربوط به کشف حقیقت باشد، به بیان نقش دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ گویی به نیازهای جامعه پرداخت و گفت: این دانشگاه با توجه ویژه به پژوهش ‌های کاربردی، ارتباط با صنعت، ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه، شرکت‌های دانش بنیان، مرکز رشد دانشگاه و پارک دانشگاه، نسبت به موضوعاتی مانند آب، محیط زیست، بیکاری و مسائلی از این قبیل دغدغه دارد.

مدرس هاشمی، با اشاره به پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در پوشش‌ دادن به اشتغال بخش وسیعی از جامعه فارغ ‌التحصیلان، افزود: ورود به فعالیت‌های پژوهشی معطوف به کاربرد، علاوه بر تاثیر مستقیم بر آموزش، انگیزه دانشجویان را نیز ارتقا خواهد داد.

وی با اشاره به این که اگر معلم نتواند با شاگرد و دانشجوی خودش به درستی ارتباط برقرار کند، در بیان و انتقال یک درس ماندگار و تاثیرگذار نیز دچار مشکل خواهد بود، افزود: استاد با رفتار درست و سلوک دلسوزانه می‌تواند در قلب و روح دانشجو نفوذ کرده و بدین ترتیب انتقال مفاهیم ساده‌تر می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر ممزوج بودن آموزش و فرهنگ، جدا نمودن این دو مقوله از یکدیگر را امکان نا‌پذیر دانست وگفت: معلمان بزرگ الهام ‌بخش هستند و این الهام‌ بخشی با تسخیر جان و روح شاگرد صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید بر تاثیر فرهنگی و رفتاری استاد بر روی دانشجویان، تاکید کرد که همگی ما در ابتدا یک معلم هستیم و بعد نقش یک مدرس، پژوهشگر، و محقق را ایفا می نماییم، اما بعضی از موارد مانند مقاله، طرح، پول، تجاری‌سازی و ... گاهی بر روی نقش معلمی سایه می‌اندازد.

ایران به پنجمین تولیدکننده مهندس در سطح جهان است

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با بیان این که توالی آموختن و یادگیری و یاد دادن ها سبب جاودانه شدن معلم و معلمی به عنوان رمز جاودانگی می‌شود، گفت: معلم‌ها، بخشی از وجود خودشان را در هر گروه از دانشجویان به ودیعه می‌گذارند.

دکتر رضا فرجی ‌دانا، با تاکید بر اهمیت علوم پایه در برآوردن نیازهای کنونی و آینده جامعه، گفت: ایجاد سازه‌های مهندسی عظیم و خلق آثار ادبی بزرگ، بیانگر انگیزه و میل انسان به جاودانگی است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی، با اشاره به این که مهندسان با شناخت قوانین حاکم بر طبیعت و به خدمت گرفتن آن ها برای رفاه جامعه پیرامونی و برآوردن نیازهای آن ها چیزهای جدید می‌سازند، افزود: در حال حاضر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور در حوزه های مختلف مهندسی مشغول تحصیل هستند، به طوری که کشور ایران به پنجمین تولیدکننده مهندس در سطح جهان تبدیل شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران با تاکید بر لزوم مشارکت همه اعضای هیئت علمی فعال در حوزه مهندسی درکشور، به معرفی انجمن آموزش مهندسی ایران پرداخت و گفت: ارتقای کیفیت آموزش مهندسی درکشور، توسعه پژوهش در آموزش مهندسی، رصد وضعیت آموزش مهندسی در کشور، ترویج روش‌ های نوین آموزش و ارزیابی آموزش مهندسی کشور و بین‌المللی سازی آموزش مهندسی از جمله اهداف تاسیس این انجمن بوده است.

وی رصد وضعیت آموزش مهندسی در کشور و انتشار گزارش سالیانه، کمک به تصویب و بررسی دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی، برگزاری میزگردها، سخنرانی‌ ها و کارگاه‌ های آموزشی و عضویت در اتحادیه بین‌المللی انجمن‌ها و آموزش مهندسی را بخشی از فعالیت‌های انجمن آموزش مهندسی ایران عنوان کرد و گفت: تدوین و چاپ طرح پژوهشی تجربه های تدریس آموزش مهندسی، همکاری در تاسیس و راهبری موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی و همکاری با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی نیز از دیگر فعالیت های این انجمن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به عضویت حدود ۸۰۰ عضو حقیقی و ۴۵ عضو حقوقی در این انجمن، گفت: دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران و علم و صنعت جزو شاخه‌های ایجاد شده و شاخه‌های دانشگاهی صنعتی اصفهان و صنعتی شریف نیز در حال تاسیس هستند.

فرجی دانا با تاکید بر لزوم پیگیری اهداف کیفیت بخش در آموزش مهندسی کشور، به تحولات اساسی در مهندسیِ امروز اشاره کرد و گفت: فعالیت های مهندسی باید با لحاظ کردن خصوصیات زیست محیطی انجام پذیرد و دستکاری در طبیعت نیز باید با توسعه پایدار انجام شود

رئیس کمیسیون آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران نیز در این مراسم به سخنرانی پیرامون کیفیت یادگیری دانشگاهی و نقش ارزیابی در دستیابی به آن پرداخت و گفت: یادگیری دانشجویان محک اصلی کیفیت در آموزش دانشگاهی است.

دکتر عباس بازرگان هرندی با تاکید بر این که لحظات یادگیری عمیق چنان لذتی در دانشجو پدید می‌آورد که برای او فراموش‌ناشدنی است، افزود: سنجش مستمر یادگیری بخشی از فرآیند یاددهی -یادگیری است که با به کار بردن رویکرد مناسب می‌تواند دستیابی به یادگیری عمیق و دستاوردهای یادگیری را فراهم آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان رویکردهای یادگیری و سطوح آن به مقایسه یادگیری عمیق و یادگیری سطحی‌ در آموزش عالی پرداخت و با ارایه انواع ارزشیابی در آموزش عالی و مقایسه آن ها، تشابه و تفاوت رویکردهای ارزشیابی مرسوم و مستمر در تحقق دستاوردهای یادگیری در آموزش عالی را تشریح کرد.

در پایان این مراسم از ۱۲ استاد نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان شامل یک استاد نمونه کشوری، ۴ مدرس نمونه، ۴ استاد راهنمای نمونه تحصیلات تکمیلی و ۳ استاد راهنمای تحصیلی نمونه تجلیل شد.