عمومی | دانشگاه تهران

ششمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در این مراسم با اشاره به توانمندی‌‌های دانشگاه تهران در زمینه‌های مختلف گفت: «باید به این نکته توجه شود که توانمندی‌ها و عظمت این دانشگاه چگونه می‌تواند بهتر متبلور شود تا بخش‌های دانشگاه در کنار هم قدرت و توانمندی بیشتری را خلق کنند».
وی فکر علمی، خلاقیت، نوآوری را وجه تمایز دانشگاه با یک موسسه علمی برشمرد و افزود: «یک دانشگاه در ذات خود تعهد و اخلاق را نیز به همراه دارد و سوال این است که اگر یک دانشگاه بخواهد این بخش‌ها را در کنار یکدیگر محقق کند، باید چه اقداماتی صورت دهد. البته این روحیه و ارزش‌ها در همه اجزای یک دانشگاه جاری است، اما مهمترین بخشی که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش است».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه تصمیمات و اقدامات دانشگاه تهران در کشور الگو است، خاطر نشان کرد: «اگر به دنبال تحقق اهداف و تعریفی که از یک دانشگاه می‌شود هستیم، باید از دانشگاه تهران آغاز شود. به این دلیل که تنوع یکی از ویژگی‌های این دانشگاه است. تقریباً هیچ حوزه تخصصی در جهان علمی امروز نمی‌شناسیم که شاخه‌ای از آن در دانشگاه تهران نباشد. البته ما نتوانسته‌ایم از این تنوع استفاده مطلوب کنیم و این یک کاستی محسوب می‌شود».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: «در حالی که تنوع یکی از شاخصه‌های مهم دانشگاه است و ما از این قابلیت منحصر به فرد در کشور برخورداریم، اینکه چگونه باید از این قابلیت استفاده کنیم یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه آموزش است. آموزش؛ محور خلاقیتی است که دانشگاه تولید می‌کند و به دانشجو ارائه می‌دهد. امروز محور ارزش‌گذاری و ارزش‌یابی دانشجو خلاقیت است. یادگیری از راه‌های مختلف امکان پذیر است، اما خلاقیت در دانشگاه‌ها ظهور پیدا می‌کند».
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کهاد در دانشگاه تهران گفت: «در برگزاری این دوره برخی از رشته‌ها با استقبال خوبی مواجه بودند. افزون بر برنامه آموزشی دانشجویان بودن، از مشکلات این دوره بود که دوره تحصیلی آنها را طولانی می‌کرد. هم‌چنین دانشجویان ناچار به پرداخت هزینه‌های این دوره بودند. با بررسی‌های صورت گرفته تصمیم بر این شد تا دوره کهاد وارد برنامه‌های اصلی آموزشی شود».
به گفته رئیس دانشگاه تهران بر اساس تجربه بین‌المللی و جمع‌بندی استادان دانشگاه، برگزاری دوره‌های کهاد منجر به رشد خلاقیت و آمادگی ورود به بازار کار و پذیرش مسئولیت‌های ملی در دانشجویان می‌شود و هم‌چنین زمینه استفاده از ظرفیت‌های گوناگون در دانشگاه را فراهم می‌کند.
دکتر نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «دانشگاه تهران توان تصمیم‌گیری و به اجرا گذاشتن تصمیمات خود را دارد. ایجاد تحول و نوآوری در آموزش را باید بپذیریم و در این جهت گروه‌ها و دانشکده‌ها بخشی از این نوآوری خواهند بود و ما هم به‌عنوان دانشگاه باید شرایط ایجاد و پیاده‌سازی این تحولات را فراهم کنیم».
وی فعالیت‌های بین‌المللی را فراتر از تبادل استاد و دانشجو توصیف کرد و گفت: «ما باید همواره در جریان اتفاقات روز دنیا قرار گیریم. بخشی از انگیزه دانشگاه برای توسعه روابط بین‌المللی آگاهی از دستاوردها و تحولات دنیاست که می‌توانیم متناسب با شرایط خود آنها را پیاده‌سازی کنیم. البته ما باید بخشی از ایده‌های نو دنیای کنونی باشیم و نه فقط گیرنده این اطلاعات و خود را در جریان آموزش عالی نوین دنیا قرار دهیم».
رئیس دانشگاه تهران در تشریح ارزیابی رشته‌های آموزشی به شیوه‌های بازنگری اشاره کرد و افزود: «ارزیابی‌ها بر اساس فرآیندهای درونی و بیرونی صورت می‌گیرد. ما می‌توانیم به استناد ارزیابی‌های درونی لزوم بودن یک رشته در دانشگاه را تایید کنیم. در کنار ارزیابی‌های درونی ارزیابی‌های بین‌المللی انجام می‌شود. دانشگاه تهران اولین دانشگاه کشور است که مرکز ارزیابی کیفیت را راه‌اندازی کرد، اما این به صورت یک جریان در کل دانشگاه شکل نگرفت».
دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه خاطر نشان کرد: «اگر ارزیابی‌های درونی و برونی این نکته را نشان دهد که رشته‌هایی خوب طراحی نشده و یا اینکه مورد استقبال نیست، ما باید در جذب هیات علمی و دانشجو تجدید نظر کنیم و یا اینکه برنامه‌های خود را متناسب با یافته‌‌های بازنگری قرار دهیم که به طور حتم نتایج این بازنگری‌ها می‌تواند مستدل باشد».
دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در ابتدای جشنواره ضمن بزرگداشت هفته معلم و مقام استاد گفت: «در این جشنواره به صورت نمادین تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت که از هر کمیسیون یک نفر به عنوان پیشکسوت و هم‌چنین حدود ۴۷ نفر از اعضای هیات علمی نیز به‌عنوان برگزیدگان جشنواره آموزش تقدیر خواهند شد».
وی با بیان اینکه برای این انتخاب‌ها بر اساس آئین‌نامه شاخص‌های متعددی پیش بینی شده است، افزود: «ارزیابی کیفیت تدریس که به‌طور معمول توسط دانشجویان صورت می‌گیرد، حضور تمام وقت، ترجمه و تالیف کتاب‌های درسی و مشاوره‌های دانشجویی از جمله این شاخص‌ها هستند. البته اکثر اعضای هیات علمی شاخص‌های مربوط را دارند و از میان دو هزار ۲۰۰ هیات علمی انتخاب تعدادی محدود یک رویداد نمادین در جشنواره آموزش است».
دکتر حسینی با اظهار اینکه اکنون ۷۳۰ رشته در دانشگاه تهران در حال اجرا است، خاطر نشان کرد: «این رشته‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشند که با احتساب رشته‌های موازی بالغ بر ۹۰۰ رشته در دانشگاه در حال برگزاری است».
معاون آموزشی دانشگاه تهران عنوان کرد: «جمعیت ثبت نام شده دانشجویی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۴۰ هزار دانشجو است. با جذب عضو هیات علمی و کاهش پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌ها تلاش داریم تا به آن استاندارد مورد توجه در برنامه سوم دانشگاه دست یابیم. در حال حاضر در دانشگاه تهران نسبت استاد به دانشجو حدود یک به ۱۸ است».
وی تصریح کرد: «در بحث سرآمدی آموزش و هدفمند بودن، آموزش باید بر اساس رویکردهای دانشگاه، نوآوری و پویایی لازم را داشته باشد و هم‌چنین آموزش هدفمند باید در جهت برنامه‌های دانشگاه، سیاست‌های کشور و مرزهای دانش قرار گیرد. آموزش هدفمند و پژوهش مساله محوری که امروزه مورد توجه است، در صورتی می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند که در درجه اول آموزش ما دارای شاخصه‌های لازم باشد».
به گفته دکتر حسینی آموزش خمیر مایه و محور حرکت دانشگاه است و اگر دانشگاه در این حوزه موفق باشد، قطعاً در حوزه‌های دیگر نیز به موفقیت دست خواهد یافت.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به سه هدف اصلی برنامه سوم دانشگاه افزود: «ماموریت‌های حوزه آموزش در دستیابی و تحقق این اهداف جایگاه ویژه‌ای دارند و وظیفه همه است تا در جهت این سیاست‌‌ها حرکت کنیم».
وی با تصریح اینکه ایجاد رشته‌های دو گرایشی در مقطع کارشناسی یکی از راهبردهایی است که در جهت سیاست کارآفرینی دانشگاه در برنامه سوم مطرح شده است، گفت: «دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشگاه جامع این ظرفیت را دارد تا در آن شرایط و امکاناتی فراهم شود، تا دانشجویان ما علاوه بر تحصیل در رشته خود بتوانند در یک رشته فرعی دیگر نیز به تحصیل بپردازند. البته این مساله به واحدهای دانشگاه ارجاع شده است که باید مورد بحث و بررسی بیشتر برای اجرایی شدن قرار گیرد».
در بخش دیگری از این جشنواره دکتر ابوالقاسم مهدویه مزده، استاد دانشکده اقتصاد، دکتر ایرج نوروزیان، استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی و دکتر خلیلی، استاد پیشکسوت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی پیرامون اهمیت آموزش و جایگاه ویژه دانشگاه تهران در آموزش عالی سخنانی را ایراد کردند.
اجرای موسیقی توسط ارکستر سمفونیک پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر سهراب کاشف از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.
در پایان مراسم ششمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران از استادان پیشکسوت، اعضای هیات علمی برگزیده و مدیران آموزشی تقدیر به‌عمل آمد.