عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

چهاردهمین دوره جایزه افضلی پور برگزار شد

آیین چهاردهمین دوره جایزه افضلی پور، چهارمین دوره جایزه هنری ادبی صبا، هشتمین دوره جایزه علی افضلی پور، دومین دوره جایزه دانشجوی برتر کارشناسی دانشگاه و دومین دوره جایزه کارمند نمونه دانشگاه با حضور استاد غزلسرا، شاعر و چهره صاحب نام موسیقی کشور و جمع کثیری از مدیران، مسئولان و دانشجویان روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۸، در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در این مراسم از دکتر افسانه صفوی، استاد شیمی دانشگاه شیراز و پژوهشگر برتر کشور، به عنوان منتخب این جایزه و دو برگزیده‌ی چهارمین دوره جایزه ادبی هنری صبا محمدعلی بهمنی استاد غزل‌سرا و شاعر برجسته و حسن ناهید استاد نی‌نوازی کشور، و نیز دکتر منوچهر ارجمند رئیس بیمارستان ارجمند کرمان به عنوان منتخب چهارمین دوره جایزه‌ی کارآفرین برتر استان کرمان، برگزیده‌های هشتمین دوره جایزه علی افضلی‌پور، دومین دوره جایزه‌ی دانشجوی برتر دوره تحصیلات تکمیلی و نیز دومین دوره‌ی جایزه کارمند نمونه‌ی دانشگاه تجلیل شد.

در بخشی از این مراسم پیام ژیلا افضلی‌پور، برادرزاده‌ی مرحوم افضلی‌پور و فرزند علی افضلی‌پور، حامی جایزه دکتر علی افضلی‌پور قرائت شد.

پروفسور افسانه صفوی استاد تمام علم شیمی دانشگاه شیراز، در چهاردهمین دوره جایزه افضلی پور در دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: در سال ۵۶ در بخش شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به کار بودم و وضعیت کنونی دانشگاه شهید باهنر با آن زمان نه از نظر امکانات و فضای علمی بلکه از نظر استادان فرهیخته و دانشجویان نمونه‌ای که در ایران سرآمد هستند، قابل مقایسه نیست و همگی اینها یادآور خدمات ارزشمند مرحوم افضلی پور و همسرشان بانو فاخره صبا است.

وی عنوان کرد: دانایی یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت هر جامعه است و پژوهش از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیت ملی کشورها اهمیت دارد که پژوهش زمینه ساز رشد و توسعه هر جامعه است و می‌تواند در تصمیم گیری‌های کلان نقش موثری داشته باشد.

استاد تمام علم شیمی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های کشورمان دستاوردهای ارزشمندی در حوزه پژوهش داریم، اما هنوز خیلی راه داریم تا جایگاه ارزشمندی در عرصه جهانی داشته باشیم.

دکتر صفوی افزود: کمیت تولیدات علمی به تنهایی کافی نیست و کیفیت مهم است و سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص داخلی از مهم‌ترین شاخص‌های علم و فناوری در توسعه کشورهاست و در ایران حدود ۵% است در صورتی که به عنوان مثال در کره جنوبی ۳.۷ % است.

دکترنوروزیان عضو هیات علمی بخش شیمی دانشگاه گفت: مایه افتخار من و جامعه علمی بخصوص بخش شیمی که امروز شاهد اهداء جایزه افضلی پور در چهاردهمین دوره اهدای این جایزه به چهره ماندگار و استاد فرهیخته کشور دکتر افسانه صفوی تعلق گرفته است که این جایزه بخاطر قدردانی نه تنها از سال‌های سال تلاش بی‌وقفه و موثر در زمینه‌های علمی کشور بلکه بخاطر خضوع، افتادگی، شخصیت و صداقت علمی اوست.

وی گفت: دکتر افسانه صفوی متولد ۱۳۳۴ در شیراز است، تحصیلات کارشناسی خود را سال ۱۳۵۰ در رشته شیمی در دانشگاه شیراز و دوره کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۵۷ و دوره دکتری را در سال ۱۳۶۰ در دانشگاه بیرمنگام انگلستان به پایان برده و به عنوان نخستین زن ایرانی که در علوم پایه به رتبه استادی رسیده است و استاد پایه ۲۵ دانشگاه شیراز است.

عضو هیات علمی بخش شیمی دانشگاه خاطر نشان کرد: دکتر صفوی که بیش از ۲۷۰ مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و ۲۵۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی و راهنمایی و سرپرستی ۴۱ رساله دکتری و ۵۵ پایان‌نامه کارشناسی ارشد را در کارنامه خود دارد همچنین برنده جایزه علمی بین‌المللی پرفسور عبدالسلام در رشته شیمی، پر مقاله‌ترین دانشمند زن کشورهای جهان سوم و برنده نشان دانش سال ۱۳۸۳ و دارنده عنوان استاد نمونه کشوری سال ۱۳۸۰ و چندین بورس، نشان و جایزه علمی داخلی و خارجی است.

در ادامه استاد محمد علی بهمنی برگزیده چهارمین دوره جابزه هنری ادبی صبا به غزل سرایی پرداخت.

استاد محمد علی بهمنی در سال ۱۳۲۱ از پدر و مادر تهرانی در اندیمشک متولد شد قریحه شاعری او در ۹ سالگی توسط زنده یاد فریدون مشیری کشف شد. وی با تشویق استاد شعر مادر را می‌سراید و بعد از آن به سرودن شعر و تصنیف و ترانه را پی می‌گیرد و در سال ۱۳۴۲ به عضویت شورای شعر رادیو ایران در می‌آید و در سال ۱۳۵۰ اولین مجموعه شهر ایشان با عنوان "باغ لال" منتشر می‌شود و از آن زمان تاکنون ده‌ها اثر به چاپ رسیده است و مدتی نیز فعالیت‌های چاپ و انتشار را در بندر عباس دنبال می‌کرد.

بسیاری از غزلیات و ترانه‌های استاد بهمنی توسط خوانندگان درجه یک ایران از جمله استاد محمدرضا شجریان، علیرضا قربانی، همایون شجریان، پرواز همای، محمد معتمدی، حبیب محبیان و زنده یاد ناصر عبد الهی اجرا شده است.

استاد حسن ناهید گفت: ده سالگی از طریق رادیو به‌واسطه‌ی نوای ساز مرحوم کسایی به این ساز علاقمند شدم و با تکیه بر علاقه و پشتکار  شروع به فراگیری این ساز کردم، در تهران با فردی بسیار پاک نیت به نام مرحوم مهدی کمالیان استاد و نوازنده سه تاربود آشنا شدم و نت خوانی را نزد استاد حسین دهلوی را یاد گرفتم و بعد از چند ماه به عضویت در ارکستر فارابی هنرهای زیبا کشور به سرپرستی الله گلپایگانی در آمدم، که این نخستین حضور جدی نی در ارکسترهای بزرگ بود و حاصل آن دو آلبوم مستقل بنام "گل و نی" و " "آوای نی" که شامل تکنوازی و دو نوازی در موسیقی ایران شد.

استاد حسن ناهید در سال ۱۳۲۲ در کرمان متولد می‌شود. دوره کودکی‌اش را در شیراز سپری می‌کند. از حدود ده سالگی به ساز نی علاقمند می‌شود. چون به استاد کسایی که در اصفهان بودند دسترسی پیدا نمی‌کند، به‌ناچار خودش به تنهایی شروع به یادگیری این ساز می‌کند. وقتی در کارش پیشرفت می‌کند به تهران دعوت می‌شود.

استاد ناهید در تهران به برنامه‌ی گل‌ها دعوت می‌شود و با گروه‌های بزرگ موسیقی آن زمان به کارش وسعت می‌دهد و همکاری با چهره‌های نامداری چون استاد تجویدی، مرحوم حبیب‌اله بدیعی، مرحوم عبادی، مرحوم بهاری، استاد ظریف، استاد اسماعیلی، استاد شهناز، استاد حسین تهرانی، آقای پایور و...  و نیز خوانندگانی چون مرحوم قوامی، استاد شجریان و دیگران را در کارنامه‌اش دارد.

دکتر منوچهر ارجمند در سال ۱۳۰۹ در کرمان متولد می‌شود. او فرزند حاج محمد ارجمند است که به سلطان قالی شهرت دارد و در زمان حیاتش از چهره‌های شاخص کارآفرینی بوده و با تاسیس بیمارستان ارجمند خدمت شایان توجهی به نظام سلامت استان کرمان کرده است.

در ادامه دکتر تبریزچی به معرفی دکتر منوچهر ارجمند کرمانی پرداخت.

وی گفت: دکتر ارجمند ۵۰ سال تمام بدون هیچ گونه چشم داشت اقتصادی راه پدرش را که صرفا خیرات و خدمت به جامعه بوده، با تمام مشکلات و مسائل ادامه داد و حتی در امروز که در سن ۹۰سالگی هستند با انرژی روحی و روانی فوق العاده‌ای که دارند به این کار ادامه می‌دهند و دکتر منوچهر ارجمند کرمانی در سال ۱۳۰۹ در کرمان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۷ دیپلم را در کرمان کسب کرد و در آن زمان پدر وی با امکاناتی مالی که داشت و با عشقی که به کار و خدمت کردن به مردم و یک نام نیکی از خود به یادگار بگذارد به تاسیس یک بیمارستان خوب و آبرومندی برای این شهر پرداخت.

دکتر منوچهر ارجمند در جوانی برای کسب دانش پزشکی راهی امریکا و سوییس می‌شود و در آن‌جا به قابلیت‌های زیادی در امور طبابت و جراحی و نیز مدیریت بیمارستانی دست پیدا می‌کند. از سال ۱۳۴۸ که به ایران برمی‌گردد، مدیریت بیمارستان را برعهده می‌گیرد و بازسازی و توسعه‌ی بنا را مد نظر قرار می‌دهد.  پس از آن تمام زندگی خود را وقف توسعه‌ی کمی و کیفی این بیمارستان می‌کند. دکتر سام‌زاده از پزشکان قدیمی و صاحب‌نام در باره‌ی او می‌گوید: دکتر ارجمند بانی طب نوین در کرمان است.

دکتر ارجمند اینک در آستانه‌ی ۹۰ سالگی همچنان با شور و اشتیاق زیاد این مرکز پزشکی مهم را در کرمان هدایت می‌کند.