عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان گناوه؛ اصولی‌ترین راه پیشگیری از شیوع حشره کک بهسازی محل سکونت است

مهندس محمد بازیاری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: پس از دریافت گزارش گزش توسط حشره ناشناس در یکی از مناطق روستایی شهرستان گناوه و ارزیابی تیم بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها وجود حشره کک در آن منطقه به تائید رسید.
بازیاری با اشاره به‌ضرورت همکاری مردم و متولیان شهرستانی با شبکه بهداشت و درمان گناوه برای انجام اقدام فوری به‌منظور پیشگیری از گسترش و شیوع بیماری احتمالی افزود: مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از پیدایش حشرات انتخاب محل مناسب برای نگهداری دام و بهسازی منازل است.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز شیوع کک در برخی از روستاهای شهرستان گزارش‌شده بود که با اقدام و آموزش به‌موقع توسط شبکه بهداشت و درمان گناوه بدون ایجاد بیماری کنترل شد.
بازیاری با اشاره به شرایط رشد و گسترش کک در مناطق مختلف گفت: یکی از دلایل پیدایش و شیوع کک خریداری دام و علوفه آلوده از استان‌های هم‌جوار و نگهداری دام در منطقه مسکونی و دفع غیربهداشتی کود حیوانی است و ازآنجاکه کک در مکان‌های کم‌نور و تاریک رشد بیشتری دارد راه مبارزه اصلی با آن بهسازی محیط نگهداری دام و دفع بهداشتی کود حیوانی است.
رییس شبکه بهداشت و درمان گناوه به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده کک در محل سکونت خود بدن و البسه را به‌صورت مکرر شستشو دهید زیرا شستشو کک‌ها را بی‌حرکت و نابود می‌کند.
مهندس بازیاری افزود: کک می‌تواند در پرز فرش زنده بماند، لذا فرش‌ها را با جاروبرقی جارو نمایید، شب‌ها در مناطق آلوده از پتوهای پرزدار استفاده نکنید، در صورت گزش حشره کک محل گزش را با آب و صابون شستشو دهید و از لوسیون های ضد خارش یا کرم کالامین استفاده نمایید.
بازیاری خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌وجه محل گزش حشره را مورد خارش قرار ندهید زیرا موجب ایجاد زخم و عفونت پوستی و خونریزی شده و در مواردی حتی می‌تواند ناقل بیماری‌هایی چون طاعون و تیفوس باشد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از شیوع بیماری در روستاهایی که کک در آن‌ها گزارش‌شده مشاهده نگردیده است.
کک حشره‌ای بدون بال، خون‌خوار و بسیار ریز است که حرکت جهشی تا یک متر دارد، از سه هزار گونه کک موجود در جهان تنها ۱۲ گونه از پستانداران و انسان از طریق گزش تغذیه می‌کنند. طول عمر این حشره روی بدن انسان حدود صد روز است و روزانه ۵۰ تخم می‌گذارد، تخم‌ها طی مدت سه تا چهار هفته تبدیل به حشره بالغ می‌شوند، گزش این حشره باعث تحریک و ایجاد زخم و عفونت پوستی و خونریزی شده و در مواردی حتی می‌تواند ناقل بیماری باشد.

انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰