عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

حضور کارشناسان  معاونت غذا و دارو در مدرسه دخترانه جامی در منطقه شش تهران به مناسبت هفته سلامت

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه آموزشی باهدف آشنایی  مدارس در خصوص جایگاه داروساز در جامعه، نشانگر رنگی و برچسب اصالت کالا صبح امروز ۱۰ اردیبهشت ۹۸ در مدرسه دخترانه جامی واقع در منطقه شش تهران برگزار شد.
دکتر پریا عطایی کارشناس دارویی واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو به ارائه مطالبی در خصوص آشنایی با جایگاه داروساز پرداخت وگفت: دکتر داروساز در دسترس ترین عضو زنجیره درمان است که مراجعه‌کنندگان می‌توانند در مورد عوارض و واکنش دارویی و تداخلات دارویی پاسخ پرسش‌های خود را در مورد داروها از وی سوال نمایند.
دکتر عطایی با اشاره به این موضوع که برای راهنمایی گرفتن از دکتر داروساز باید داروساز داروخانه را بشناسید گفت: یکی از راه‌های آن داشتن اتیکت یا نشستن در جایگاه دکتر داروساز، سوال از کارکنان داروخانه می‌توان دکتر داروساز را شناخت زیرا تنها پزشک و دکتر داروساز هستند که صلاحیت ارائه مشاوره پزشکی و دارویی دارند.
وی همچنین افزود: جهت مشاوره تلفنی با دکترای داروساز می‌توانید با مراکز اطلاعات دارویی سیزده آبان با شماره ۸۲۱۰۱ و یا اطلاعات دارویی وزارت بهداشت به شماره ۱۴۹۰ تماس حاصل نمایید.
مهندس صبا صادقی کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی گفت: تغذیه سالم، علاوه بر اینکه سلامت افراد را تضمین می کند، باعث می شود تا هزینه های درمان ناشی از تغذیه مواد غذایی ناسالم و بعضاً آلوده نیز کاهش چشمگیری یابد.
وی افزود:نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی مشاهده می شود و در واقع یک راهنمای سریع است که با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و در جهت ارتقاء سلامت جامعه برروی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی درج  می شود.
مهندس صادقی خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مناسب و کم خطرتری را انتخاب کند .
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی تصریح کرد:با توجه به خطرات مصرف بی رویه نمک، چربی و قند در سلامت انسان، نشانگر رنگی با توجه به پنج عامل مهم تغذیه ای که برای حفظ سلامت باید به آنها توجه شود انتخاب شده اند که عبارتند از :انرژی، چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک (کلرید سدیم) در هر سهم ماده غذایی یا ۱۰۰ گرم یا میلی لیتر ماده غذایی، طراحی شده است. همچنین بر روی این برچسب اطلاعاتی از قبیل میزان انرژی یا کالری موجود در صد گرم از محصول نشان داده می شود. در این برچسب از سه رنگ قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط)و سبز (اندک) استفاده شده است
مهندس صادقی در ادامه گفت: همه انواع محصولات لبنیِ نوشیدنی نیز برای کودک مفید هستند. آنها نیز به طور عموم از شیر تهیه می شوند و همان مواد معدنی و ویتامین ها را در خود دارند.
وی ضمن آموزش برچسب اصالت کالا به دانش آموزان، شماره تلفن ثبت شکایات “۱۴۹۰”و شماره تلفن استعلام محصولات سلامت محور “۲۰۰۰۸۸۲۲” و تلفن ثبت و رسیدگی به شکایات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۶۴۶۹۷۲۷ را در اختیار آنها قرار دادند تا چنانچه شکایت و استعلام در این زمینه دارند از آن شماره تلفن ها استفاده نمایند.
همچنین بروشور هایی با عنوان سلامت و ایمنی کالاهای سلامت محور وارداتی و نظام ردیابی و داخلی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محور  “ttac  “بین بازدیدکنندگان توزیع شد.
مهندس صادقی در پایان خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح کمک به مصرف کننده جهت شناسایی ویژگی های تغذیه ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیاز های شخصی انتخاب آگاهانه داشته باشد.