عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

شماره ویژه نشریه بین‌المللی Lancet با موضوع ایران رونمایی شد

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۸ در حاشیه این مراسم، گفت: نشریه لنست گزارشاتی را در خصوص کشورهای مختلف به چاپ می‌رساند که شماره این ماه خود را به مقاله‌ای در مورد ایران اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه اصل مقاله به همراه ضمائم آن در حدود ۸۵ صفحه منتشر شده است، اظهار داشت: در این مقاله تاریخچه‌ای از مسائل سلامت در ایران از ابتدای تاریخ تاکنون ارائه شده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: محتوای اصلی این شماره از نشریه لنست (Lancet) را دستاوردهای حوزه سلامت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل می‌دهد.
دکتر ملک زاده از مهم‌ترین این دستاوردها به کاهش مرگ نوزادان، کودکان و مادران و افزایش امید به زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین ایران کنترل بسیار خوبی بر روی بیماری‌های عفونی به ویژه اسهال کودکان و مالاریا داشته است.
وی یکی دیگر از مباحث حائز اهمیت این مقاله را مسائلی دانست که حوزه سلامت ایران طی ۲۰ سال آینده با آن روبرو خواهد شد و گفت: طبق اطلاعات این شماره از نشریه لنست، چالش آتی بیماری‌های غیرواگیر خواهند بود.
دکتر ملک زاده افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت طی چند سال اخیر برنامه‌ریزی جدی در مسیر رفع این چالش‌ها انجام داده و برنامه‌های مختلفی نیز تهیه شده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه مطالعه این مقاله می‌تواند اقشار مختلف را با تجارب حیطه سلامت ایران آشنا کند، بیان داشت: طی سال‌های گذشته ضمن تلخی‌هایی که در این عرصه داشته‌ایم موفقیت‌های بسیاری نیز کسب شده که قابل تامل است.
وی مقاله چاپ شده در مجله لنست را حاصل تحقیقات ۴۶ نویسنده و پژوهشگر ایرانی در داخل و خارج از کشور دانست.

خبرنگار: مهناز وحیدی
عکس: جمشید ربیعی