عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: ۳۰ هزار نفر دانش‌آموز بوشهری سفیر سلامت هستند/ در استان بوشهر از هر ده نفر یک نفر به دیابت مبتلا است/ گزارش تصویری

دکتر سعید کشمیری در همایش سفیران سلامت دانش‌آموزی اظهار داشت: استان بوشهر در زمینه سواد سلامت رتبه اول در کشور را دارد و معنی آن این است که مفاهیم سلامت به خوبی به خانواده‌ها منتقل‌شده است و یکی از راه‌های انتقال این مفاهیم به خانواده‌ها سفیران سلامت است.
وی تصریح کرد: به جز دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها و خانواده‌ها نیز ما سفیران سلامت داریم ولی پرجمعیت‌ترین سفیران سلامت در بین دانش‌آموزان است.
دکتر کشمیری بابیان اینکه ما در آینده با مسائلی روبرو می‌شویم که برای داشتن جامعه‌ای پرنشاط نیاز به زیرسازی فرهنگی داریم افزود: در حال حاضر نه درصد جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهند درحالی‌که در ۲۰ سال آینده بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهند.

مبلمان شهری باید متناسب با سالمندان طراحی شود


وی بیان کرد: مفهوم حضور این تعداد سالمند در جامعه یعنی اینکه مبلمان شهری باید متناسب با سالمندان طراحی شود و همچنین سازمان‌های حمایتگر و سازمان‌های بهداشتی و درمانی باید آمادگی پذیرش این تعداد سالمند را داشته باشند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در حال حاضر از هر دو نفر یک نفر اضافه‌وزن دارد که حتی در جامعه دانش‌آموزی هم ما دارای اضافه‌وزن هستیم که این مشکل به تغذیه، تحرک و سبک زندگی برمی‌گردد و هر چه چاقی در سنین پایین‌تر بیشتر باشد خسارت آن در بزرگ‌سالی بیشتر است.

در استان بوشهر از هر ده نفر یک نفر دیابت و از هر چهار نفر یک نفر فشارخون دارد


دکتر کشمیری بیان کرد: در استان بوشهر از هر ده نفر یک نفر دیابت و از هر چهار نفر یک نفر فشارخون دارد، حتی بعضی از اینکه فشارخون دارند بی‌اطلاع هستند که همه این‌ها اهمیت اطلاع‌رسانی و طرح سفیران سلامت را می‌رساند که می‌تواند با افزایش آگاهی دیدگاه مردم را در زمینه سلامتی تغییر دهد.

می‌توانیم با هزینه کم پیشگیری از هزینه‌های زیاد درمان پیشگیری کنیم


رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: ما می‌توانیم با هزینه کم پیشگیری از هزینه‌های زیاد درمان پیشگیری کنیم به‌عنوان‌مثال هزینه راه‌اندازی یک دستگاه آنژیوگرافی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال است در صورتی که با کنترل فشارخون، دیابت و چربی‌خون نیاز به این اقدامات بسیار کمتر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: دستگاه تعلیم و تربیت هر جامعه وظیفه فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف را به عهده دارد که یکی از این موارد طرح سفیران سلامت است که در چند سال گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش است اجراشده است.
دکتر ناصر کرمی افزود: دانش‌آموزان در این طرح اقدام شایسته آگاهی بخشی را به عهده‌دارند که این اطلاعات را به خانواده‌ها و جامعه منتقل می‌کنند.

نقش دانش‌آموزان در ارتقا سواد سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است


وی بابیان اینکه نقش دانش‌آموزان در ارتقا سواد سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است و خطاب به دانش آموزان تصریح کرد: اگر کسی سفیر در موضوعی است باید تمام ویژگی‌های آن موضوع را داشته باشد؛ بنابراین شما که رسالت سفیر سلامت بودن را به عهده گرفتید نه‌تنها در مدرسه بلکه باید در خانواده و جامعه نیز یک سفیر به تمام معنا باشید که همه مسائل بهداشتی را رعایت کنید و به کسانی که این مسائل را رعایت نمی‌کنند تذکر لازم را بدهید.
دکتر کرمی در ادامه افزود: اگر سفیران سلامت ما احساس سلامت بکنند می‌توان به جایی رسید که کم‌ترین هزینه را برای رعایت مسائل بهداشتی و سلامت شهر صرف کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: استان بوشهر با دو مشکل آب و سبک زندگی و سلامتی روبرو است.
حسن قلندری افزود: استان بوشهر از نظر آمار کشوری جز کم‌تحرک‌ترین استان‌های ایران است و همچنین در زمینه بیماری‌های غیر واگیر یعنی بیماری‌هایی که مستقیماً با سبک زندگی ارتباط دارد نیز با مشکل مواجه هستیم اگر از پایه و دوره دبستان این مسائل را پیگیری نکنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی ضمن تشکر از مدیران مدارس برای در اولویت گذاشتن برنامه‌های سلامتی اظهار داشت: امیدواریم بحث سفیران سلامت بیشتر به سمت کیفی‌سازی برود و فقط حالت نمادین به خود نگیرد.

انتهای پیام/ م.غ ۱۰۲۳+ م.ب ۲۰۲۰