به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات این پژوهشکده هشت عنوان کتاب جدید در حوزه مطالعات اجتماعی منتشر و به نمایشگاه بینالمللی کتاب رساند. در ادامه معرفی اجمالی از این کتابها آمده است.
کتاب
«مسائل آموزش عالی ایران»
تالیف غلامرضا ذاکر صالحی از سری تاملات صاحبنظران ایرانی در باب آموزشعالی است که توسظ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: در دهههای اخیر دانشگاه و آموزشعالی روندهای کمّیگرایی، تودهای شدن، مجازیشدن، بینالمللی شدن، اجتماعیشدن و عبور از نخبهگرایی را طی کرده است. این روندها هم در سراسر جهان و هم در کشور ایران حکمفرماست. اکنون آموزشعالی به قلمرویی شلوغ و پر مسئله هم از حیث ذهنی و نظری و هم از جنبه عینی تبدیل شده است. این جنبههای بحث برانگیز، مسائل آموزش عالی را پیچیده و چند بعدی میکند. دلایل آن متعددند از جمله: زمینههای جمعیتی، فرهنگی، مدیریتی، سیاستهای بعضاً نادرست در برخی مقاطع زمانی، نگاه کوتاهمدت و سیاستزده، ساختار دیوانسالارانه، آشفتگیهای نظری و فکری، نداشتن الگوی مشخص برای توسعه آموزش عالی، تمرکزگرایی و ضعف استقلال دانشگاهی، ضعف ارتباط با جهان خارج و … .
کتاب
«
اجتماعات علمی و دانشگاه ایرانی»
تالیف محمد امین قانعیراد که توسط انتشارات پژوهشکده در ۶۰۷ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: وضعیت فعالیتهای علمی در هر جامعه را میتوان با دو رویکرد درونگرا و برونگرا و یا از طریق عوامل مربوط به فضای درونی علم و فضای کلی جامعه توضیح داد. تاکید بر اجتماعات علمی به معنای توجه به رویکردی درونگرا در تبیین و توضیح وضعیت دانش است و این رویکرد همچنین انتظار میرود با رویکرد برونگرا تکمیل شود. هدف کلی این کتاب یاری رساندن به گسترش رویکرد جامعهشناختی در مطالعات دانشگاه و سیاست علم- اما با استعانت از رویکردی درونگرا- است.
کتاب
«معماری علم در ایران»
تالیف رضا منصوری استاد دانشگاه شریف است که توسط انتشارات پژوهشکده به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان و در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب امده است: از زمان شکلگیری ساختمان کنونی علم ایران و مفهومهای بنیادی آن هشتصد سال میگذرد اما جامعه راکد ما هنوز حرف نو را، که موجی هر چند آرام در این شارستان راکد ایجاد کند، برنمیتابد و حرفهای جدید بسیار ساده باید گاهی چون رازی سر به مهر بیان شود تا آشوب ناشی از آن گوینده و گفتار هر دو را در هم نپیچد! این شارستان راکد به دریای عمیق یخزدهای میماند، با یخی هشتصدساله، که لایهای از «لعاب مدرنیت» روی آن را پوشانده است.
کتاب
«
مجموعه مقالات همایش روابط دولت و ملت در ایران»
به کوشش محمدحسین پناهی و علی انتظاری است که توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ۸۸۰ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: از زمانی که پدیده دولت-ملت، همراه با شکلگیری مدرنیته سیاسی، در اروپا پدید آمد، یکی از مهمترین موضوعات مطالعاتی علوم سیاسی مدرن و جامعهشناسی سیاسی رابطه متقابل دولت و ملت بوده است. با شکلگیری دولت-ملتهای بعدی در سایر جوامع بشری، موضوعِ نوع مناسب رابطه متقابل دولت و ملت همواره در اولویت بالای مطالعه و اندیشهورزی اندیشمندان قرار داشته است.
اثر حاضر مجموعه مقالاتی است که پیرامون روابط متقابل دولت و ملت بهویژه در ایران گردآوری شده است.
کتاب
«امید اجتماعی؛
چیستی، وضعیت و سببشناسی»
به کوشش هادی خانیکی و همکاران و توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهگی و اجتماعی منتشر شد.
در مقدمه این کتاب آمده است: میتوان گفت خلق فرصتهای نو و ابداع شیوههای نوین برای ایجاد تغییر در نگرشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با هدف تقویت امید اجتماعی میتواند راهحل برونرفت از یاس اجتماعی باشد، زیرا تجربه نشان داده است که در بخشهایی که توانمندسازی صورت میگیرد، جامعه شیوههای حل مسائل خود را پیدا میکند. به این منظور ابتدا باید صورتبندی دقیق و علمی نسبت به مساله ارائه داد و چیستی و چرایی و چگونگی امید اجتماعی در ایران را بررسی نمود. با این انگیزه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ پس از بحث و تبادل نظر در ارتباط با مهمترین مسائل اجتماعی روز ایران، به امید اجتماعی پرداختیم. برای این مهم، از انجمنهای علمی و حرفهای و صاحبنظران در حوزههای گوناگون نظری برای اندیشیدن و تحقیق پیرامون چهارمحور اصلی موضوع: «تبیین چیستی»، «وضعیت»، «سبب شناسی» و «راهکارها و سیاستهای امید اجتماعی» دعوت بهعمل آمد که خوشبختانه اجماع ارجمندی از اندیشمندان بر مدار امید شکل گرفت.
کتاب
«ارزیابی کیفیت در آموزش عالی
از اندیشه تا عمل
» تالیف عباس بازرگان است که توسط انتشارات پژوهشکده منتشر و روانه بازار نشر شد.
دراین مجموعه گزیدهای از مقالهها، نوشتهها وگزارشهای علمی مربوط به کیفیت وارزیابی درآموزش عالی که توسط نگارنده طی دو دهه گذشته تدوین شده و یاانتشار یافته است، گردآوری شده و بهصورت یکجا به چاپ رسیده است.
هدف ازانتشار این مجموعه، دردسترس قرار دادن نقطهنظرهای نگارنده نسبت به کیفیت وارزیابی آموزشی، بهویژه ارزیابی آموزش عالی، برای استفاده علاقهمندان، پژوهشگران ودانشجویان حوزههای ذیربط است.
کتاب
«درآمدی برتعامل دانشگاه با محیط پیرامون»
تالیف رضا مهدی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی است که توسط انتشارات این پژوهشکده در ۳۲۸ صفحه منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: با قدمتی قریب به هزار سال، دانشگاههای امروزی از قدیمیترین نهادها و سازمانهای سیاره در معرض خطر زمیناند. این نهادهای انسانساز و باشکوه، قرنها در مقابل تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نهتنها مقاوم؛ بلکه تحولآفرین بودهاند. با این حال، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، در قرن حاضر با چالشهای بیسابقهای روبرو شده و این مواجهه سرنوشتساز همچنان ادامه خواهد داشت. کتاب حاضر سعی دارد تعاملات متقابل دانشگاه را با محیطهای مختلف جامعه مورد بررسی قرار دهد.
کتاب
«
مسئولیت اخلاقی دانشگاه»
تالیف پاتریشیا ام کینگ و ماتیو جی مایهیو، مولی مک الروی و… است که توسط آریا متین و ایمان بحیرایی ترجمه و به همت انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: بهدلیل اهمیت فزاینده آموزش عالی طرح این سوال گریزناپذیر است که «نقش مناسب دانشگاهها در شکلگیری اخلاقیات اجتماعی چیست؟». با علم به اینکه تاثیرگذاری در بطن خود توقع مسئولیتپذیری را به همراه میآورد، میتوان برای آموزش عالی، که نهاد پر اهمیتی در جهان امروز است، مسئولیتهایی را درجهت رسیدگی به موضوعات اجتماعی فراگیر متصور شد. بنابراین، ظاهراً این باور گسترده، که حیات اخلاقی ما نیازمند احیا و ترمیم است، طبیعتاً به طرح سوالهایی درباره سهم آموزش عالی در فرایند بازسازی اخلاقی منجر میشود
کتاب
«مطالعات پسا استعماری
(منتخب مقالات)»
تالیف دنیس میتو است که توسط بیل اشکرافت، گرت گرفیتز، هلن تیفین تدوین و توسط جمعی از مترجمان ترجمه و به کوشش تورج رحمانی ویرایش شده است. این کتاب در ۱۰۵۶ صفحه و با شمارگان ۱۰۰ نسخه توسط انتشارت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.
کتاب «مطالعات پسا- استعماری» که توسط جمعی از مولفان آگاه به این حوزه تالیف شده و با اقبال بسیار گسترده و مناسبی در محافل علمی دنیا مواجه شده است بر آن است این پدیده را بهتفصیل از زوایای متعدد بررسی کرده و وجوه نمایان آن را در محافل علمی و دانشگاهی جوامع در حال توسعه بررسی کند. بدینترتیب، این مجموعه به نحوه ترویج و اشاعه فرهنگ و ادبیات غربی- که در اینجا عمدتاً ادبیات انگلیسی بهعنوان ادبیات غالب و بانفوذ در تمام جهان موردنظر است- پرداخته و نتایج برخاسته از این مسئله را در کنار مفاهیم دیگری از قبیل تنوع فرهنگی، نژاد، تفاوت قومی و غیره که همگی بنابه منظورهای خاصی طرح شدهاند، بررسی و تحلیل میکند.
کتاب
«دانشگاه و دولت ملتسازی»
تالیف مارک کویک و دیگران است که توسط آریا متین و ایمان بحیرایی تذجمه و از سوی انتشارات پژهشکده منتشر شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: تغییرات دولت رفاه و تغییرات دولتملت، دو بُعد از ابعاد دولتِ درحالگذار بر اثر جهانیسازی هستند که هر دو، رابطه تنگاتنگی با آموزش عالی، بهویژه با بخش نخبه آن، یعنی نهاد دانشگاه، دارند. کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است که تاثیرات متقابل دانشگاه و فرایند دولت ملتسازی را بررسی میکند.