دانشگاه جامعهمحور، دانشگاهی اثربخش است
به گزارش
اداره
کل
روابط
عمومی
وزارت علوم، دکتر
فتوحی
در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که امروز (دوشنبه) به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اثربخشی اجتماعی دانشگاه را در سه محور آموزش هدفمند، پژوهش مسئلهمحور و مسئولیتپذیری اجتماعی برشمرد و گفت: آموزش هدفمند
شامل
طراحی دورهها
بر اساس
نیاز جامعه،
توجه
به دورههای میانرشتهای، آموزش کارآفرینی و
توجه
به مهارتهای اجتماعی است و پژوهش مسئلهمحور نیز
شامل
هدفمند
کردن پایان
نامههای کارشناسی
ارشد
و دکتری، انجام پژوهشهای میانرشتهای با محوریت مراکز
تحقیقاتی
و تجاریسازی دستاوردهای
تحقیقاتی
میباشد.
وی افزود: برای ارتقای اثربخشی لازم است دانشگاهها مسئولیت اجتماعی
بیشتری
بپذیرند و
در مقابل
انتظارات
متنوع
جامعه و
ذینفعان
خود پاسخگو باشند زیرا
ماموریت
دانشگاهها را نمیتوان در کارکردهایی همچون آموزش و پژوهش
خلاصه
کرد.
دکتر فتوحی با اشاره به مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاهها گفت:
تربیت
دانشجویان برای ورود به جامعه مدنی، کمک به تشکیل سازمانهای مردم نهاد
فعال
در زمینههای مختلف، توجه جدی به
توسعه
پایدار جامعه، تبدیل دانشگاه به مکانی برای گفتمان
عمومی
، تقویت اخلاق علمی و برقراری ارتباط
مستمر
با
نظام
آموزش ابتدایی و
پایه
از محورهای مهم مسئولیتپذیری به شمار میرود.
وی با اشاره به این که ایفای نقش
فعال
در جامعه نیازمند یک
نظام
حکمرانی
قوی
در داخل دانشگاهها است افزود:
نظام
حکمرانی
نحوه
تصمیمسازی، تصمیمگیری، اجرای تصمیمات و پایش عملکرد در دانشگاه را توضیح میدهد و به چابکی، شفافیت و مسئولیتپذیری میانجامد.
رئیس
دانشگاه صنعتی شریف
درخصوص
نظام
حکمرانی دانشگاه گفت: ساختار سازمانی، فرآیندها، ارتباط با
ذینفعان
،
نظام
برنامهریزی و تخصیص منابع،
نظام
پایش و ارزیابی عملکرد و
نظام
مدیریت یکپارچه اطلاعات
در حقیقت
اساس
و پایه
نظام
حکمرانی را در دانشگاه تشکیل میدهد.
س.س
۵۱/ ل.م ۵۴