عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر نیکبخت نصرآبادی: دانشجو خیمه گاه اصلی آموزش است

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر مهرناز گرانمایه، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشکده با تبریک هفته آموزش و ضمن ارائه گزارشی از مصوبات و عملکرد واحد تحصیلات تکمیلی به توضیح موارد مهم آموزشی و پژوهشی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت.
وی با اشاره به اشتغال به تحصیل ۳۶۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گزارشی آماری از وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه داد و به توضیح موارد مهم در تسریع فرایندهای آموزشی، شرایط و مقررات تغییر استاد راهنما و مشاور، انتخاب واحد پایان نامه در طول دوره پژوهشی، تغییر عنوان پایان نامه و .. پرداخت.
دکتر شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز ضمن استقبال از طرح نظرات و مشکلات دانشجویان؛ خواستار ارائه راه حل های پیشنهادی برای حل مشکلات و مسائل شد.
بازبینی قانون هر استاد راهنما یک دانشجو با توجه به علایق دانشجویان و تخصص اساتید، برخورد مناسب مسئولین درس با دانشجویان دکتری، مشکلات دانشجویان دکتری در کسری واحدها، مخالفت با انجام مطالعات کیفی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و درخواست دانشجویان کارشناسی ارشد جامع نگر برای انجام مطالعات کیفی، عدم همکاری بیمارستان ها با دانشجویان مامایی، بالا بودن تعداد دانشجویان در بخش های بیمارستانی، برخورد زننده پرسنل درمانی با دانشجویان، نداشتن اتیکت دانشجویان در بالین، جدا کردن دانشجویان مامایی از پزشکان و دوری از فرایند درمان بیماران، تاخیر در دریافت کدهای اخلاقی و هدررفت وقت تا شروع نمونه گیری، هزینه پایان نامه ها، تاخیر در آغاز کارآموزی ها، اتاق های پرجمعیت دانشجویان دکتری، دور بودن اتاق های دانشجویان دکتری، مقالات دانشجویان دکتری، عدم نقش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سیاست گذاری در پرستاری، نبود تریبون برای طرح نظرات و تاثیرگذاری دانشجویان دکتری در جامعه، نبود زایمان فیزیولوژیک در برنامه درسی دانشجویان کارشناسی ارشد مامایی، نبود انجمن علمی مامایی در دانشکده، منحصر بودن دانشجویان به نگارش پایان نامه، تکرار مسائل و مطالب آموزشی در هر دوره و ... از جمله موارد و مسائل مطرح شده توسط نمایندگان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری و مامایی و بهداشت باروری در این نشست بود.
دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده نیز در ابتدای صحبت؛ هفته آموزش، روز استاد و فرارسیدن روز جهانی ماما و روز کارگر را تبریک گفت و با اشاره به برگزاری مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش در هفته آموزش؛ برنامه های این هفته را تحت الشعاع این رویداد بین المللی دانست و ضمن عذرخواهی به خاطر فشرده بودن برنامه های هفته آموزش تصریح کرد: دانشجو خیمه گاه اصلی آموزش است؛ آموزش می تواند بدون تجهیزات پیشرفته آموزشی انجام شود اما بدون حضور دانشجو یقینا چیزی از آموزش و دانشکده باقی نمی ماند.
وی با شنیدن مسائل و مشکلات دانشجویان و پذیرش نقطه نظرات مطرح شده گفت: یک سری مسائل در دست ما نیست و دانشکده تنها می تواند منعکس کننده آنها باشد؛ اما مواردی که مربوط به دانشکده است قطعا ناشی از ضعف برنامه ریزی و نوع مدیریت است؛ مدیریت دانشکده باید خود را متعهد برای رفع مشکلات و مسائل بداند.
وی افزود: تا زمانی که جلسات ما تشریفاتی بوده و همراه با ارائه راهکار و حل موضوع نباشد وضعیت همینطور خواهد بود.
دکتر شهسواری، معاون آموزشی دانشکده هم با پذیرش مشکلات موجود حوزه آموزش را حوزه ای پرچالش توصیف کرد و قول بررسی موارد مطرح شده و ارائه گزارشی جامع از بررسی ها تا یک ماه آینده را داد.
معاون آموزشی دانشکده همچنین با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط نماینده دانشجویان رشته مامایی از برگزاری جلسات متعدد و اختصاص زمان بالا برای حل مشکلات خبر داد.
وی درخصوص مشکلات موجود در بحث آموزش دانشجویان تاکید کرد: بخشی از ضعف ها که به عملکرد ما و کریکولوم طراحی شده توسط دانشکده برمی گردد؛ بی شک باید بررسی، گزارش و مرتفع شود.
دکتر واثق، معاون پژوهشی دانشکده علی رغم اذعان این مسئله که بخش وسیع و مهمی از پژوهش های دانشکده مبتنی بر پژوهش های پایان نامه ای است؛ از انجام پژوهش های غیرپایان نامه ای توسط دانشجویان استقبال کرد.
معاون پژوهشی دانشکده پیشنهاد کرد که دانشجویان از مشکلات و مسائل مطرح شده آموزشی برای تعیین عناوین پایان نامه و رفع مشکلات به صورت علمی استفاده کنند.
دکتر واثق انجام مطالعات کیفی در مقطع کارشناسی ارشد را نیز مبتنی بر تصمیم گیری تحصیلات تکمیلی دانست.
دکتر میرمولائی، مدیر گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری نیز ناهماهنگی سازمان سنجش، ورود دیرهنگام دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشکده را علت اصلی تاخیر در شروع ترم تحصیلی و برهم خوردگی نظم و برنامه برگزاری کلاس ها عنوان کرد.
مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری همچنین از کمبود هیات علمی به عنوان عامل افت کیفیت آموزش سخن گفت و با اشاره به مشکلات دانشجویان مامایی در بالین، ریشه ای ترین مشکل دانشکده را نداشتن فیلد بالینی عنوان کرد.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان