اولین کنفرانس ملی ارزیابی علم، ارزیابی پژوهش های علمی در دانشگاه شهید باهنر...
آیین افتتاحیه اولین کنفرانس ملی ارزیابی علم، ارزیابی پژوهش های علمی (مسائل، ابزار و روش ها) روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه۹۸، برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر مژده سلاجقه رئیس اولین همایش ارزیابی علم اطلاعات و عضو هیات علمی بخش ادبیات گفت: رشته علم اطلاعات در کنار همه موضوعات علوم و متخصصین و کتابداران می تواند یک راهکار مثبت برای پیشبرد پژوهشها باشد ارزیابی علم اطلاعات برای متخصصین علم از زمان گردآوری اطلاعات، تولید و مصرف اطلاعات کاربرد دارد و در زمینه پژوهش ها که با چالشهای گوناگونی در مسائل، علم سنجی و ابزار و روشهایی که بکار میرود روبرو است که با برگزاری این همایش بتوانیم زمینه کیفیت را در موارد پژوهش بکار گیریم.
وی هدف اصلی این همایش ارزیابی اطلاعات را به عنوان یکی از بخش تحقیقات علمی و ارزیابی اطلاعات برشمرد که هیچ پژوهشی بدون ارزیابی معنا پیدا نمیکند واز زمان انتخاب مسئله و موضوع پژوهش و منابع و یا جامعه و دادهها و نتایج آنها نیازمند ارزیابی اولیه اطلاعات است.
رئیس همایش ارزیابی علم عنوان کرد: ارزیابی پژوهشهای علمی در واقع ازلحاظ کار پژوهشی و نتایجی که گرفته شده و مصرف اطلاعات دارای اهمیت است که امیدوارم این همایش نتیجه مثبتی برای جامعه علمی داشته باشد.
دکتر حسین نظام آبادی پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گفت: بنده به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه هیچ علمی به اندازه علم اطلاعات بکارم نیامده و هر کاری به خصوص مسائل پژوهشی به ارزیابی اطلاعات و ارزیابی علمی و مفاهیم به آن وابسته است و از این ایده که همکاران در برگزاری این همایش داشتند تقدیر و تشکر کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خاطر نشان کرد: دانشگاه شهید باهنر کرمان بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر دانشجو که از این تعداد حدود ۵۰۰۰ دانشجو تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و همچنین در بحث های علمی بالغ بر ۱۵۰۰ مقاله در سال منتشر میشود که نتیجه این فعالیتها و مجموع طرح های صنعتی باعث شد که دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال گذشته برای اولین بار رتبه ۹۳۸ در رتبه بندی لایدن، در بخش تاثیر گذاری براشتغال در تایمز را رتبه ۳۰۱ پلاس و بحثهای مربوط به پژوهش در تایمز رتبه ۹۰۰ را کسب کند که همگی این آمار از علم اطلاعات و پژوهشهای علمی نشات می گیرد.
وی گفت: اگر بخواهیم از نظر علمی و پژوهشی چیزی را بسنجیم و تاثیر آن را ببینیم باید به علم اطلاعات و پژوهشهای علمی آن مراجعه کنیم.
این کنفرانس با برگزاری سخنرانی های علمی و ارائه مقالات به شرح زیر ادامه داشت.
سخنرانی علمی:
پرفسور دیانی در خصوص علم با پاسخ نه با پرسش تنومند میشود -پرفسور ماشین چی، در خصوص کیفیت پژوهش -پرفسوراسلامی، در خصوص منطق در پژوهش -پرفسور سعید سریزدی، در خصوص الگوریتم برای علم سنجی -دکتر حیاتی، در خصوص فرایند پژوهش -دکتر نوروزی، از گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران -پرفسور فرج پهلو، در خصوص ارزیابی زیر ساخت بخش آموزشی –پرفسور نوذر نخعی در خصوص ارزش گذاری پژوهش
ارائه مقالات:
مطالعه علم سنجی روش شناسی مقالات در علم اطلاعات و دانش شناسی در پایگاه وب آوساینس براساس هم رخدادی با ارائه مهدیه خزانه ها دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز –دیداری سازی نقشه دانشی در حوزه شبکههای اجتماعی اینستاگرام با ارائه دکتر نوکاریزی –فراتحلیل کیفی پژوهشهای صورت گرفته در زمینه موانع کاربست یافتههای پژوهشی با ارائه دکتر دانشور –بررسی وضعیت اشتراک گذاری دادههای در بین پژوهشگران حوزه پزشکی با ارائه آمنه سلیمانی دانشجوی دکتری – مصرف اطلاعات یا تبدیل آن به دانش با ارائه دکتر مژده سلاجقه – بررسی رابطه میان امنیت انسانی و مطالعه در ایران براساس هرم سلسله مراتبی مازلو با ارائه ابوالفضل اسدنیا دانشجوی دکتری – سواد انتشار علمی در میان اعضای هیات علمی حوزههای علوم اجتماعی و رفتاری با ارائه دکتر مریم صراف زاده –تحلیل روش شناختی مقالات علم سنجی با ارائه دکتر خادمی برگزار گردید.