عمومی | بنیاد ملی نخبگان

برگزاری نشست هم‌اندیشی مستعدان‌‎برتر و دانشگاهیان رشته معماری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی مستعدان‌‎برتر و دانشگاهیان رشته معماری با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان این رشته در سنندج برگزار شد.


در این نشست، امیرعلی صادقی ؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان با گرامیداشت خدمات ارزنده شیخ‌بهائی، معماری را وسیله سنجش یک ملت دانست و گفت: معماری در برگیرنده نیازهای اجتماعی و عقاید مذهبی است که تجمیع و تلفیق این موارد در کنار شرایط اقلیمی موجب ارزیابی دوره‌های مختلف تاریخی یک ملت و اجتماع می‌شود.

وی افزود: معماری هنری اجتماعی است، به عبارتی معماری در برگیرنده نیازهای اجتماعی و عقاید مذهبی است که تجمیع و تلفیق این موارد در کنار شرایط اقلیمی موجب ارزیابی دوره‌های مختلف تاریخی یک ملت و اجتماع می‌شود .

صادقی اظهار کرد: از میان موجودات عالم تنها انسان در ساختن خانه خود نیازمند طراحی اصولی است چراکه همه موجودات زنده غیر از انسان به شکل غریزی سرپناه خود را می‌سازند .

در ادامه، فریبرز خلیل‌الهی؛ عضو هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی کردستان نیز با بیان اینکه متاسفانه هنوز اولین نیازهای انسانی در حوزه ساخت و ساز اصولی در استان رفع نشده است، گفت: علی‌رغم تعدد دانشجو در حوزه‌های معماری، همچنان سنندج به عنوان مرکز استان کردستان بافت‌های فرسوده بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه عدم‌رعایت تناسب در ساختمان‌سازی، مشکل‌ساز شده است، ادامه داد: عمده‌ترین مشکلات در این حوزه مربوط به مدیریت است بطوریکه که می‌توان ادعا داشت ثروت و دانش در جامعه به تناسب توزیع نشده و توسعه فیزیکی شهرها نیز چندان متعادل نیست.

خلیل‌الهی تصریح کرد: معماری را باید در بستر شهرسازی دید چراکه تک بناسازی کفاف مشکلات نیست و باید آن را در قالب شهر دید .

خلیل‌الهی در پایان اذعان داشت: معمار خوب نه‌تنها باید دانش خوبی در راستای ساختمان‌سازی داشته باشد بلکه در حوزه‌های جامعه‌شناسی و اقتصاد نیز باید علمِ به‌روز و اطلاعات کافی کسب کند .