عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

هشتمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت و آیین تجلیل از روابط عمومی برتر برگزار...

صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه ۹۸، هشتمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت و آیین تجلیل از روابط عمومی برتر با حضور رئیس روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان و جمعی از استادان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی از سراسر کشور در محل مرکز نمایشگاه های بازار بزرگ ایران برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنرکرمان، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان رئیس شواری سیاست‌گذاری کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت گفت: دست‌اندرکاران کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت در تلاش‌اند که محتوای ارائه شده در این کنفرانس هرساله از پیشرفت مناسبی به لحاظ کیفی نسبت به گذشته برخوردار گردد تا افراد شرکت‌کننده بتوانند همگام با تحولات و پیشرفت‌های تکنولوژی حرکت کرده و از ابزارهای نوین به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند.

کاظمی‌دینان همچنین تاکید کرد: حرکت روابط‌عمومی در کشور رو به جلو است.

محمدرضا غفوری دبیر کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت سخنران بعدی این کنفرانس بود که به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این دبیرخانه پرداخت و تاکید کرد که موضوع اصلی این کنفرانس با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود و تاکید بر نقش روابط‌ عمومی در حل برخی از بحرانی‌های سازمان طراحی و تدوین شده است.

بهزادحسین عباسی به عنوان اولین سخنران بخش علمی این کنفرانس به ارائه مقاله‌ای با عنوان «کسب و کارها و اپلیکیشن‌های جدید ارتباطی و خدماتی» پرداخت.

عباسی در این مقاله با بیان این مطلب که اپلیکیشن‌ها تا چهار سال آینده جای وبسایت‌ها را می‌گیرند تاکید کرد باید روابط‌ عمومی‌ها هرچه سریعتر خود را با فناوری‌های روز تطبیق دهند تا از دنیای پیشرفته فناوری و فضای مجازی عقب نماند. مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ در پایان گفت: اپلیکیشنی کاربردی است که بتوانیم آن را نصب کنیم و بتوانیم از آن اپلیکیشن درآمد کسب نماییم.

دکتر جمشید اثنی‌ عشری عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت سخنران بعدی این کنفرانس بود که مقاله خود را تحت عنوان «تعامل ساختاری روابط‌ عمومی و سازمان با رویکردی یکپارچگی» ارائه کرد. اثنی‌ عشری در این مقاله گفت: روابط‌ عمومی روح سازمان است ویترین سازمان هم نیست و بخشی از وظایف مدیریت به‌شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: باید روابط ‌عمومی ملی را افزایش دهیم تا نقش روابط‌ عمومی‌ها در سازمان‌ها پررنگ‌تر شود.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که بهترین راه شناسائی، محک و ارزیابی روابط‌عمومی‌ها در زمان بحران است ادامه داد: روابط‌عمومی را جدی بگیریم و به زبان روز سخن بگوییم.

برگزاری مراسم اهدای مدال زرین روابط‌عمومی در سال ۹۸ به منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مدیر حامی روابط عمومی بخش بعدی این کنفرانس بود.

دکتر حمید شکری‌خانقاه مقاله خود را با عنوان «ارتباطات موثر با ذینفعان برون سازمانی» ارائه کرد وی با بیان این مطلب که بزرگترین ضعف روابط‌ عمومی‌های ما این است که استراتژی محور نیستند ادامه داد: روابط‌ عمومی یک فرایند ارتباطی راهبردی است.

این مدرس ارتباطات با بیان این مطلب که روابط‌ عمومی بومی را باید با استاندارد جهانی پیاده کنیم تاکید کرد: روابط‌عمومی راهبردی هنر هک کردن انسان‌ها است و روابط‌ عمومی باید قادر باشد دیگران را به راحتی هک کند. دکتر شکری خانقاه در ادامه: سازمانی که چشم‌انداز ندارد، آینده ندارد.

وی در پایان گفت: ذی‌نفعان ما کسانی هستند که در برنامه‌های ما تاثیر خواهند گذاشت.

آخرین ارائه مقاله در نوبت صبح توسط دکتر علی مصریان از اعضای کمیته علمی هشتمین کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت تحت عنوان «بررسی نقش قاره ششم در صنعت» ارائه شد.

دکتر علی مصریان هفت عامل را از نقاط قوت قاره ششم نام برد از بین رفتن زمان و مکان، شکل‌گیری خرد جمعی، تغییر در مفهوم قدرت، فرهنگ و تغییر سبک زندگی، جذابیت و تنوع، کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و… و از بین رفتن انحصار رسانه‌ای و گسترش آن عناوینی بودند که وی از آنها به عنوان نقاط قوت قاره ششم نام برد.

مصریان در ادامه با تاکید بر این موضوع که رسانه‌های مکتوب در آینده‌ای نزدیک از بین خواهند رفت گفت: قاره ششم همین طور که مزیت‌هایی دارد نقاط ضعفی هم دارد که می‌توان به دو مورد از این نقاط ضعف اشاره کرد.

وی از ماهیت مجازی افراد و عامیانه شدن اطلاعات به عنوان نقاط ضعف قاره ششم نام برد و گفت: برای اینکه بتوانیم در فضای قاره ششم اثربخش باشیم نیازمند یک هنر هستم که آن هنر دیجیتال است و روابط‌ عمومی‌ها باید به سمت یادگیری هنر دیجیتال بروند. توسعه برند بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی با استفاده از قاره ششم از نکاتی بود که عضو کمیته علمی هشتمین کنفرانس روابط‌ عمومی بر آن تاکید کرد. علی مصریان در پایان گفت: برای حفظ برند سازمان باید برای دیده شدن، خانه‌ای در قاره ششم بسازیم و برای پیدا کردن این خانه نیازی به آدرس نیست.

برگزاری پنل تخصصی با موضوع روابط‌ عمومی و مدیریت بحران با مدیریت دکتر حمید ضیایی‌پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و با حضور دکتر علی مصریان عضو کمیته علمی هشتمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت، حسن رضایی مدیرکل روابط‌عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امیرعباس تقی‌پور مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان تامین اجتماعی و جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی بخش بعدی هشتمین کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت بود.

در ابتدای این پنل دکتر ضیایی‌پرور به نقش رسانه‌ها و روابط‌ عمومی در مرحله قبل از بحران و نقش رسانه‌ها و روابط‌عمومی در بحران پرداخت.

سپس حسن رضایی مدیرکل روابط‌ عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شرحی از خدمات این بنیاد را برای حاضران ارائه کرد.

رضایی گفت: بنیاد مسکن بیشتر در سطح روستاها و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کار می کند. یکی از اهداف کاری ما پیشگیری است تاکنون دو میلیون واحد روستایی مقاوم‌سازی شده است. بعد از امداد و نجات بنیاد مسکن وارد میدان می‌شود. وظیفه ما در بحران این است که بتوانیم بمباران خبری کنیم. امیدواری به مردم بدهیم و آگاه‌سازی مردم را انجام دهیم.

رضایی ادامه داد: روابط‌ عمومی باید نقاط بحران‌زده را بشناسد و اطلاعاتی از منطقه از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بدست آورد. نسخه واحدی برای تمام محیط بحرانی نباید داده شود و ویژگی‌های سیاسی و فرهنگی و آداب و رسوم مناطق باید لحاظ شود.

دکتر علی مصریان عضو کمیته علمی روابط عمومی و صنعت به عنوان دومین سخران پنل گفت: جایی اگر آتش گرفته، آتش را نباید خاموش کنیم، آتش افکار عمومی را باید خاموش کنیم.

مصریان تاکید کرد در حوادث، پیش‌دستی خبر با رعایت واقعیت‌ها و بیان مطالب واقعی آن اتفاق و حادثه انجام بشود و تکرار آن باید بر اساس آن حادثه تفاوت پیدا کند.

امیرعباس تقی‌پور مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان تامین اجتماعی سخنران بعدی این پنل بود.

وی با بیان این مطلب که سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۲میلیون نفر تحت پوشش دارد گفت: هرگونه اهمال در ارائه خدمات به افراد مشمول سازمان تامین اجتماعی می‌تواند منجر به بحران شود.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی دیگر شرکت‌کننده پنل این تخصصی بود که سخنان خود را این گونه آغاز کرد: ۱۸روز در زمان سیل در مناطق سیل‌زده بودم تعریف از روابط‌ عمومی بحران تعریف غلطی است، در حادثه پلاسکو وضعیت ۱۸آتش‌نشان مهم بود.

ملکی تاکید کرد روابط‌ عمومی باید بداند در هر مرحله ذایقه مخاطب چیست؟ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: مهمترین وظیفه روابط‌ عمومی‌ها در بحران آرامش دادن است. ملکی در پایان گفت روابط‌ عمومی در بحران فاز جدید از روابط‌ عمومی است.

انجام گفت‌وگوی تلفنی با برخی از خبرنگاران حاضر در مناطق سیل‌رده و ارایه تجارب آنها از فعالیت در این مناطق برای مخاطبان بخش دیگر این پنل را تشکی داد.

ارائه مقاله «الگوی کاربردی مدیریت ارتباطات مثبت برون سازمانی» توسط دکتر احمد یحیایی‌ایله‌ بخش بعدی این کنفرانس بود.

دکتراحمد یحیایی ایله‌ای در این مقاله گفت: اولین اصل، توسعه ارتباطات و ذهنیت مثبت است و در هر روابط‌ عمومی خوشنامی مطرح است نه شهرت.

وی با بیان اینکه یکی از کارکرد رسانه‌ها این است که اتفاقات بد را بزرگ می‌کنند گفت: کارکنان روابط‌ عمومی باید انسان‌هایی انتقادپذیر، ساده و متواضع باشند. باید کمک کنیم که سازمان ما سازمانی شفاف و پاسخگو باشد و این مساله از کارکردهای روابط‌ عمومی‌ها است و تا زمانی که انرژی روابط‌ عمومی‌ها صرف تبلیغات و پول می‌شود این مسائل اتفاق نمی‌افتد.

دکتر یحیایی ایله‌ای استراتژی‌های ارتباطی مثبت را اینگونه برشمرد:

۱- انتشار اطلاعات امیدبخش ۲- انتشار اخبار توسعه‌بخش ۳- پایبندی به شفافیت و صداقت ۴- ترویج مردمداری ۵- احترام همه کسی ۶- شنیدن صدای مخالف ۷- ترویج انتقادپذیری

وی در پایان گفت: رفتار ارتباطی مثبت و مسئولیت اجتماعی همان مردم‌داری و روابط‌عمومی است.

ارائه مقاله «روابط‌عمومی استارت آپ‌ها و استارت آپ‌های روابط‌ عمومی» توسط آرمان صفایی مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف آخرین مقاله هشتمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت بود.

وی در این مقاله مزایای روابط‌ عمومی استارت آپ‌ها و استارت آپ‌های روابط عمومی  اینگونه برشمرد:

۱- سئو۲- توسعه محصول۳- رهبری فکری

صفایی در ادامه گفت: استارت آپ‌ها باید؛ رصد و مانتورینگ کنند، تاثیرگذار باشد، در رویدادها حضور داشته باشند، در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و تولید محتوا و کمپین رسانه‌ای داشته باشند.