عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشجویان از شش قاره جهان با محوریت توسعه پایدار سلامت گردهم آمدند

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم افتتاحیه بخش دانشجویی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش و با حضور ۱۷۰ دانشجوی ایرانی و بین‌المللی از شش قاره جهان برگزار شد.
در آغاز این مراسم، دکتر روزرخ، دبیر بخش دانشجویی، با اشاره به اینکه برای نخستین بار برنامه دانشجویی رسمی مجمع جهانی سلامت به میزبانی ایران برگزار می‌شود، اظهار داشت: هدف اصلی از این اقدام، پررنگ کردن نقش و حضور دانشجویان در عرصه سلامت جهانی و آموزش و مشارکت آنها در عرصه سیاست‌گذاری و دستورسازی سلامت است.
وی تصریح کرد: این رویداد می‌تواند یک فرصت منحصربه‌فرد برای حیطه بهداشت جهانی باشد ضمن اینکه در تلاش هستیم دانشجویان را هر چه بیشتر در یافتن راه‌حل‌هایی برای رفع مسائل و مشکلات این حیطه مشارکت دهیم.
دبیر بخش دانشجویی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت افزود: این در حالی است که رسمیت بخشیدن به جایگاه دانشجویان در مجمع جهانی سلامت نیز در برگزاری این گردهمایی مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر روزرخ در ادامه با بیان اینکه سه گروه مختلف در برپایی بخش دانشجویی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت مشارکتی فعال داشته‌اند، گفت: شرکت‌کنندگان در این نشست، هیات اجرایی و دانشجویانی که انجام هماهنگی‌های لازم و تدوین اساسنامه بخش دانشجویی را برعهده داشته‌اند، این سه گروه را تشکیل می‌دهند.
سپس، دکتر ملیکا حنیفی‌ها و دکتر محمدرضا چاوشی، مسئول علمی و مسئول کمیته اجرایی بخش دانشجویی به تشریح برنامه‌های مختلف این بخش از جمله برگزاری ۶ کارگاه موازی پس از مراسم افتتاحیه، نشست تصویب آیین‌نامه بخش دانشجویی، ضیافت شام رسمی دانشجویان با اساتید و صبحانه کاری دانشجویان با پیشگامان سلامت جهانی پرداختند.
در ادامه، دکتر تکیان، دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت  ضمن خوشامدگویی به حاضران، پیشینه‌ای از نحوه عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیمان گروه ۸ به عنوان تنها دانشگاه منطقه غرب آسیا و آفریقای شمالی بیان کرد.
وی با اشاره به حضور پروفسور گنتن، رئیس مجمع جهانی سلامت در  نخستین کنگره توسعه پایدار سلامت در سال ۹۵ و بازدید از ظرفیت‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان داشت: این بازدید و مذاکرات و ملاقات‌های پس از آن، زمینه ساز عضویت دانشگاه در اکتبر ۲۰۱۶ و به دنبال آن پذیرش پیشنهاد میزبانی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت به عنوان یک فرصت استثنایی بین‌المللی شد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت همچنین مجمع جهانی سلامت را نشستی دانست که در عین غیرسیاسی بودن، باید ارتباطات مناسب سیاسی را حفظ کند.
دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با بیان اینکه امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که مملو از خوش‌اقبالی و بداقبالی است، اظهار داشت: مهم‌ترین علت این خوش‌اقبالی پیشرفت مداوم علم و دلیل بداقبالی بی عدالتی‌های حاکم بر جهان به ویژه در حوزه بهداشت و سلامت است.
دکتر تکیان تصریح کرد: در شرایطی که بخشی از مردم جهان به راحتی از امکانات رفاهی بهره می‌برند، بسیاری از انسان‌ها در فاصله نه چندان دور قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند.
وی ادامه داد: در این راستا، نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت شش مساله بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان، آموزش پزشکی و آموزش سلامت، سلامت در شرایط ناپایدار، بهداشت محیط و مسائل زیست‌محیطی، سلامت در جهان در حال گذار و توسعه پایدار نسلی را به عنوان دستور کار اصلی مورد بررسی قرار می‌دهد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت صحبت‌های خود را با خواندن ابیاتی از سعدی، شاعر نامدار و بزرگ ایرانی پایان داد.
پایان بخش این مراسم به سخنرانی پروفسور گنتن، رئیس مجمع جهانی سلامت اختصاص یافت.
وی شرح مختصری از شکل‌گیری این مجمع از سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان نشست اصلی دستورسازی سلامت جهانی را ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه از آغاز فعالیت در تلاش برای تجمیع گروه‌های غیروابسته به منظور پیشبرد اهداف مجمع جهانی سلامت بوده‌ایم، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که از سال ۲۰۱۶ توانستیم با دوستان و همکارانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران آشنا شویم که امکانات و پیشرفت‌های آنها ما را هیجان‌زده کرد.
رئیس مجمع جهانی سلامت ادامه داد: این مجمع در طول سال‌های فعالیت خود به این نتیجه رسیده که میزبانی نشست‌های منطقه‌ای را به کشورهای مختلف واگذار کند که خوشبختانه در این روزها ایران، این رویداد بین‌المللی را برگزار می‌کند.
پروفسور گنتن با ابراز خوشحالی از حضور در بخش دانشجویی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، بیان داشت: از دیدن چهره‌های جوان به عنوان برگزارکنندگان این بخش که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.
وی  با تاکید بر اینکه در سراسر جهان دانشگاه‌های پزشکی بازخوردهایی را در خصوص مسائل مرتبط با سلامت به دولت‌ها ارائه می‌دهند، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل بخش دانشجویی، بازخوردهای اولیه‌ای را از دانشجویان حاضر دریافت کند.

خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: جمشید ربیعی