عمومی | دانشگاه هنر اصفهان

برگزاری کارگاه آموزشی گچبری سنتی و هنرهای از یاد رفته در دانشگاه هنر اصفهان

انجمن علمی مرمت آثار تاریخی با همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه در روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۹۸ اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی گچبری سنتی و هنرهای از یاد رفته با حضور استاد مطیفی فر و خانم دکتر شگفته و استاد بهنود گوهر بین نمود .
در ابتدای این کارگاه با حضور استاد مطیفی فرد به صورت مختصر شیوه های مختلف فرآوری گچ و انواع رنگ های طبیعی و غیره مرور شد.سپس بنا بر خواسته ی شرکت کنندگان و تشخیص استاد تصمیم بر این گرفته شد که یکی از تکنیک های تخمه در آوری ، مشبک و یا کشته بری به صورت کارگاهی انجام شود. از کاشی های سفالی به عنوان تخته یا محل انجام تکنیک استفاده شد و بعد از آن با استفاده از مخلوطی از گچ اصفهان و سمنان سرند شده با غلظت ۱/۵ برابر آب (اصطلاحا خوش مایه) ، اقدام به تهیه ی گچ کشته با رنگ ها مختلف (از قبیل گل ماشی ، سبز یشمی ، شنجف ، لاجورد ، اخری و...) گردید. پس از آماده سازی گچ کشته که پروسه ای بسیار دقیق و جذاب نیز بود ، گچ های رنگی با لایه های ۱تا۳ میلی متر بر روی تخته کشیده شده و به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه اصطلاحا پرداخت شدند. در آخرین لایه محلولی نسبتا رقیق از گل سفید بر روی لایه های زیرین گچی کشیده شد و در آخرین مرحله طرح مورد نظر بر روی سطح نهایی، به شیوه ی گرته زنی انتقال پیدا کرد.در آخر نیز بسته به نوع طرح برای نمایان شدن رنگ مورد نظر از پس لایه های بالایی ، گچ سطوح بالاتر تراشیده شد.
قسمت دوم کارگاه با حضور استاد بهنود گوهربین ، پس از مروری بر تاریخچه ی تکنیک های کپ بری و تنگ بری ،اقدام به تهیه ی تخته گچی با ابعاد ۱۱۰*۳۵ سانتی متر ،به عنوان زمینه ی اجرای تکنیک کپ بری ، گردید. سپس طرح سرو (که از طرح های پراستفاده ی این تکنیک میباشد)به وسیله ی ۴ میخ بر روی تخته ی زمینه فیکس شد (اصطلاحا ۴ میخ کردن) و به شیوه ی گرته زنی بر روی تخته ی زمینه منتقل گردید. در ادامه آینه های محدب که رکن اصلی تکنیک کپ بری میباشند ، توسط هنرجویان به قسمت های مثلثی شکل بریده شدند و به وسیله ی ترکیبی از گچ و چسب چوب(یا سریش) به نسبت ۵به۲ بر روی نواحی مورد نظر چسبانده شدند.در مرحله ی بعد لایه ای ۵ تا ۱۰ میلیمتری از گچ تیز سرند شده دایه ریز ، بر روی آینه ها و طرح ریخته شد به اندازه ای که ۴ میخ از قبل قرار گرفته پوشانده نشوند. یک بار دیگر طرح به کمک ۴ میخ از قبل قرار گرفته ، بر روی لایه ی جدید گچ گرته زده شد و در آخر گچ قسمت های آینه دار تراشیده شده تا آینه ها از میان لایه ای از گچ سر برآورند.