عمومی | بنیاد ملی نخبگان

جامعه نخبگان نیازمند بستر مناسب برای فعالیت دانش‌بنیان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران گفت: مراکز آموزشی و پژوهشی متعددی که در کشور مشغول به فعالیت هستند عمدتاً زیرمجموعه‌ی سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های مختلف به شمار می‌روند.

وی افزود: هدف از تاسیس این بنیاد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی از نخبگان، جذب، حفظ و به‌کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه بر اساس سند چشم‌انداز کشور در افق ۱۴۰۴ است.

جهانشاهی ادامه داد: ازآنجایی‌که واژه نخبگی واژه‌ای عام از منظر سنی به شمار می‌آید؛ جامعه آماری بنیاد نخبگان بسیار گسترده بوده و می‌تواند از دبستان تا کهن‌سال را شامل ‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران تصریح کرد: در حوزه دانش‌آموزی چند سالی است که با اجرای برنامه ملی «شهاب» شناسایی و هدایت استعدادهای‌برتر دانش‌آموزان از پایه چهارم دبستان به بعد آغاز شده است. در این طرح دانش‌آموزان مستعد در سطوح مختلف رصد و استعدادهای آنان در حوزه‌های مختلف شناسایی می‌شود. براساس این چتر ارزیابی و توانمندسازی، حدود ۵۰ هزار نفر از دانش آموزان استان مازندران در طرح ملی «شهاب» رصد می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته بنیاد نخبگان استان مازندران فعالیت‌هایی در عرصه‌های مختلف  مانند اختراع، تکریم و تجلیل و الگوسازی، اردوهای جهادی، بازدیدهای علمی داشته است.

جهانشاهی اظهار داشت: علی رغم افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر و فروش محصولات آنان در بازارهای داخلی و خارجی، همچنان عرصه‌های واقعی صنعت، معدن، تجارت، آب، کشاورزی، محیط‌زیست، گردشگری نیازمند حضور پررنگ‌تر اجتماع نخبگانی هستند؛ به عبارت دیگر، نخبگان، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان راه بسیار طولانی را پیشرو دارند تا بتوانند در چرخه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی موثر داشته باشند.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به تسریع روند حرکتی به سمت ارکان دانش‌بنیان، تصریح کرد: نخبگان دانشگاهی در حوزه کسب‌وکار دانش‌بنیان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا محصول یا خدمت خود را عرضه و وارد بازار کنند اما تحقق این مهم نیازمند مدیریت حرفه‌ای و البته فضای رقابتی سالم است. به‌عنوان‌مثال نخبگان کشور در حوزه‌های IT و ICT فعالیت‌های چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند که یکی از دلایل این موفقیت‌ها دانش و تخصص روز مدیریت در حوزه‌ی IT بوده است. .

رئیس بنیاد نخبگان مازندران در ادامه با اشاره به لزوم افزایش حضور نخبگان در رده‌های مدیریتی، گفت: غالب مشکلات تولید در استان می‌تواند به دست نخبگان مرتفع شود این یعنی رونق تولید که شعار سال است. به عبارت بهتر، بهره‌مندی از ظرفیت منحصربفرد نخبگان و سرآمدان علمی و دانشگاهیان مجرب در تصمیم‌گیری مدیران ارشد استان باید بسیار پررنگ شود.

جهانشاهی در پایان تاکید کرد: جامعه نخبگان بیش از تسهیلات نیازمند مناسب‌سازی بستر برای اثرگذاری و مفید واقع‌شدن در جامعه است.