عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

نخستین کنفرانس ملی ارزیابی علم؛ ارزیابی پژوهش‌های علمی برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دکترمژده سلاجقه رئیس اولین همایش ارزیابی علم اطلاعات و عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان گفت: رشته علم اطلاعات در کنار همه موضوعات علوم و متخصصان و کتابداران می‌تواند یک راهکار مثبت برای پیشبرد پژوهش‌ها باشد. ارزیابی علم اطلاعات برای متخصصان علم از زمان گردآوری اطلاعات، تولید و مصرف اطلاعات کاربرد دارد و در زمینه پژوهش‌ها که با چالش‌های گوناگونی در مسائل، علم سنجی و ابزار و روش‌هایی که به‌کار می‌رود روبرو است که با برگزاری این همایش بتوانیم زمینه کیفیت را در موارد پژوهش بکار گیریم.
وی هدف اصلی این همایش را، ارزیابی اطلاعات به عنوان یکی از بخش‌های تحقیقات علمی و ارزیابی اطلاعات برشمرد که هیچ پژوهشی بدون ارزیابی معنا پیدا نمی کند و از زمان انتخاب مسئله و موضوع پژوهش و منابع و یا جامعه و داده‌ها و نتایج آنها نیازمند ارزیابی اولیه اطلاعات است.
رئیس همایش ارزیابی علم عنوان کرد: ارزیابی پژوهش‌های علمی در واقع از لحاظ کار پژوهشی و نتایجی که گرفته شده و مصرف اطلاعات دارای اهمیت است که امیدوارم این همایش نتیجه مثبتی برای جامعه علمی داشته باشد.
در ادامه دکتر نظام آبادی‌پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهیدباهنرکرمان گفت: بنده به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه، هیچ علمی به اندازه علم اطلاعات به‌کارم نیامده و هر امری به خصوص مسائل پژوهشی، به ارزیابی اطلاعات و ارزیابی علمی و مفاهیم مرتبط به آن وابسته است و از این ایده که همکاران در برگزاری این همایش داشتند تقدیر و قدردانی می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه شهیدباهنر کرمان بالغ بر ۱۵هزار دانشجو دارد که از این تعداد حدود ۵هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و همچنین در بحث‌های علمی بالغ بر ۱۵۰۰ مقاله در سال منتشر می‌شود که نتیجه این فعالیت ها و مجموع طرح‌های صنعتی باعث شد که دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال گذشته برای اولین بار رتبه ۹۳۸ در رتبه بندی لایدن، در بخش تاثیر گذاری براشتغال در تایمز را رتبه ۳۰۱ پلاس و بحث‌های مربوط به پژوهش در تایمز رتبه ۹۰۰ را کسب کند که همگی این آمار از علم اطلاعات و پژوهش های علمی نشات می‌گیرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: اگر بخواهیم از نظر علمی و پژوهشی چیزی را بسنجیم و تاثیر آن را ببینیم باید به علم اطلاعات و پژوهش‌های علمی آن مراجعه کنیم.
ل.س۴۲/ل.م۵۴