عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان: مشارکت مردم در حوزه سلامت و نهادینه شدن رعایت بهداشت در جامعه بیشتر شود/شعار هر خانه، یک پایگاه بهداشت باید موردتوجه قرار گیرد

ماریا خویش دوست در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر برازجان، ضمن تبریک هفته سلامت و اعیاد شعبانیه با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: معنی این شعار این است که باید همه مردم زیر چتر سلامت قرار گیرند و تمام مردم در همه نقاط از خدمات حوزه سلامت برخوردار شوند.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته تلاش کردیم مناطق کمتر برخوردار تحت پوشش خدمات سلامت قرار گیرند و بحمدلله دو بخش ارم و بوشکان با استقرار بیمارستان صحرایی، در زمینه‌های مختلف از جمله چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی تحت پوشش قرار گرفتند و برای انتقال بیماران و مصدومین بخش‌های ارم و بوشکان به مراکز درمانی، ۵ بار بالگرد اورژانس استان به این مناطق اعزام‌شده است.
خویش دوست افزود: در سال جدید نیز این روند ادامه می‌یابد و ان شاالله مناطق کمتر برخوردار، بیشتر مورد اهتمام قرار خواهند گرفت.
رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان از افتتاح مرکز تخصصی ویژه پزشکان برازجان در هفته دولت سال جاری خبر داد و افزود: با تخصیص اعتبارات لازم انتظار داریم این پروژه در هفته دولت سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بار مراجعات از بیمارستان شهید گنجی کاسته شود.
وی یکی از مولفه‌های موفقیت جهت تحقق این شعار را همکاری مسئولین از جمله ائمه جمعه و فرمانداری برشمرده و ابراز داشت: جا دارد از حمایت‌های بی‌شائبه حجت‌الاسلام مصلح امام جمعه و دکتر لقمان زاده سرپرست فرمانداری دشتستان تشکر نمایم و باید عرض کنم این دو بزرگوار نهایت همکاری را با مجموعه بهداشت و درمان شهرستان داشته‌اند.
رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: ما انتظار داریم که هر خانه، یک پایگاه بهداشتی شود و رعایت بهداشت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی از درون خانه شکل بگیرد و مشارکت مردم در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها بیشتر شود.
وی ازدواج و زادوولد را دو عامل اصلی سلامت خانواده‌ها دانسته و عنوان داشت: این عوامل تاثیر زیادی در سلامت خانواده‌ها دارد درحالی‌که متاسفانه سن ازدواج افزایش‌یافته و جامعه رو به پیری می‌رود.
ماریا خویش دوست گفت: مقوله آموزش را از جمله مهم‌ترین اهداف این شبکه در سال جاری است و در گام اول با جلب اعتماد مردم، باید فرهنگ افزایش زادوولد را در جامعه افزایش داده و گامی در جهت جوان‌سازی آن برداشت.
وی اظهار کرد: متاسفانه افرادی که دچار فشارخون هستند به تغذیه خود اهمیت نمی‌دهند، این در حالی است که باید با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، تحت مداوا قرار گیرند.
خویش دوست ادامه داد: این بیماران نباید خودسرانه اقدام به خوددرمانی نمایند و باید با مشاورین بهداشتی و پزشک متخصص، داروهای خود را مصرف نمایند.
وی افزود: در روزشمار هفته سلامت امسال، امروز را به عنوان سبک زندگی سالم اختصاص داده‌اند و بر اهمیت تغذیه، تحرک در زندگی و ... افراد تاکید می‌شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان ضمن ابراز ناخرسندی از واکنش برخی از اولیای دانش آموزان در خصوص مراقبت‌های روانی کودکانشان اظهار داشت: ما باید پیش از بروز هرگونه مشکل برای دانش آموزان، آنان را تحت مراقبت‌های درمانی قرار دهیم تا شاهد حوادث تلخی نباشیم.

جذب ۲۵ متخصص در سال ۹۷-۹۶


رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان، یکی از موفقیت‌های این شبکه را جذب ۲۵ متخصص در سال ۹۷-۹۶ دانسته و اظهار داشت: با توجه به جمعیت بالای این شهرستان، فشار درمانی بر روی بیمارستان شهید گنجی برازجان است.
وی ادامه داد: در سال گذشته هزار و ۵۰۰ سبد غذایی به مادران بی‌بضاعت اهداء شد و افتتاح انجمن خیریه بیمارستان شهید گنجی در هفته آینده نیز از جمله اقدامات بهداشت و درمان است و حمایت خیرین شهرستان از این انجمن لازم و ضروری است.
وی همچنین گفت: در حال حاضر ۱۷ دندان‌پزشک و ۴۰ پزشک در شهر و روستاهای دشتستان مشغول به خدمت‌رسانی هستند و در سال گذشته، ۱۴۹ روستای شهرستان از خدمات دهان و دندان توسط کلینیک سیار دندان‌پزشکی بهره‌مند شدند.
انتهای پیام/ س.غ/ ۳۰۳۰