نگاه نوآورانه و مدرن به هنر، بدعت نیست بلکه موجب توسعه و تعالی هنر است
در همایش ملی خوشنویسی و نگارگری که روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه سال جاری در سالن اجتماعات دانشگاه هنر اصفهان با حضور جمعی از استادان ، هنرمندان ، دانشجویان و علاقه مندان به هنر کتابت و نگارگر ی برگزار شد، آقای دکتر مصطفی کیانی رییس دانشگاه هنر اصفهان و دبیر عالی همایش ضمن خوش آمد گویی به استادان گرانقدر و پیشکسوتان هنر خوشنویسی و نگارگری و دانشجویان شرکت کننده در همایش، اظهار داشتند: انگیزه و هدف ورود رشته نگارگری و خوشنویسی به دانشگاه و در مراکز آکادمیک با سه شاخصه است که اولین آن، شناخت مبانی نظری است.
ایشان افزودند : دانشگاه هنر اصفهان به عنوان اولین دانشگاه دولتی است که به صورت فعال رشته کتابت و نگارگری را پایه گذاری کرد و با تلاش زیاد و همت والا این راه را ادامه می دهد.
رییس دانشگاه هنر اصفهان اظهار داشتند: هدف این است که وقتی این گونه رشته ها وارد دانشگاه می شود مبانی نظری شناخته و ریشه یابی شود و اهدافی که در طول تاریخ در لایه های ذهنی هنرمندان است شناخته شود.
آقای دکتر کیانی در خصوص اهمیت مطالعات و تحقیق در زمینه نگارگری و خوشنویسی خاطر نشان ساختند: این مطالعات و پژوهش هایی که در خصوص هنرهای مختلف انجام می شود نه تنها میراث ارزشمند گذشته را حفظ می کند بلکه موجب تحکیم توسعه و تعالی آن می گردد.
رییس دانشگاه هنر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند : تحول و نگاه مدرن، بدعت نیست. هنری که جدید ایجاد می شود و یا تحولی در آن شکل می گیرد بدعت نیست ، جای آن هنر را نمی گیرد بلکه می تواند به آن هنر تعالی بخشد. اجازه دهیم نگاه مدرن و رویکرد نوآورانه به هنرها داشته باشیم، دانشگاه یکی از مکان هایی است که می تواند خلا این عرصه را پرکند.
آقای دکتر کیانی رییس دانشگاه هنر اصفهان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش و اهمیت توجه به اقتصاد در هنر افزودند: در دنیایی زندگی می کنیم که اقتصاد، محور اصلی همه تلاش هاست . چه در عرصه سیاست چه در عرصه فرهنگ و چه در عرصه اجتماعی. در طول تاریخ، در سرزمین های مختلف، هنرمندان در انتظار سفارش برای ایجاد و خلق آثار هنری بودند اما امروز به جهت حضور بسیاری از هنرمندان ، استادان و تعداد زیادی از دانشجویان در عرصه هنر توجه به اقتصاد هنر مقوله بسیار مهمی است. هنر تنها در خانه متمولین و کسانی که سفارش دهنده هنر هستند، نیست. ما امروز در قرنی زندگی می کنیم که هنر در خانه های ما و در جزء جزء وسایل زندگی ما نفوذ پیدا کرده است تقویت این مسئله ، نیازمند پژوهشگرانی دارد که در دانشگاه به آن بپردازند، به عنوان بحث مهمی که رابطه هنر و اقتصاد دارد .
در ادامه آقای براری رئیس دانشکده صنایع دستی و دبیر اجرای همایش ملی خوشنویسی و نگارگری، ضمن تقدیر از حامیان علمی و اجرائی همایش به معرفی سایر برنامه های همایش پرداختند و از رونمایی کتاب "مرقع سپاهان " ، " مجموعه مقالات برگزیده همایش " و مجموعه آثار خوشنویسی و نگارگری خبرداد. همچنین افتتاحیه همزمان نمایشگاه نگارگری و نمایشگاه خوشنویسی ، نمایش نسخ خطی – نگارگری موزه ای و قهوه خانه ای و خیالی و آثار استادان و خوشنویسان اصفهان را جزء سایر برنامه های همایش برشمردند.
آقای براری دبیر اجرائی همایش در پایان از جمله اهداف برگزاری این همایش را گردهمایی و دورهم جمع شدن صاحبان فن و هنر در حیطه کتاب آرایی، ارائه نقطه نظرات ، نقد آثار، ارائه شفاهی مقالات پژوهشی، به وجود آمدن آشنایی بیشتر بین استادان و هنرجویان هنر برشمردند.
در ادامه آقای قلیج خانی نماینده کمیته علمی خوشنویسی و عضو کمیته تعیین اصالت نسخه های خوشنویسی مرکز اسناد کتابخانه ملی در خصوص القاب و گونه های آن در میان خوشنویسان مکاتبان با تمرکز بر دوره قاجار به ایراد سخنرانی پرداخت.
ایشان افزودند : دانشگاه هنر اصفهان به عنوان اولین دانشگاه دولتی است که به صورت فعال رشته کتابت و نگارگری را پایه گذاری کرد و با تلاش زیاد و همت والا این راه را ادامه می دهد.
رییس دانشگاه هنر اصفهان اظهار داشتند: هدف این است که وقتی این گونه رشته ها وارد دانشگاه می شود مبانی نظری شناخته و ریشه یابی شود و اهدافی که در طول تاریخ در لایه های ذهنی هنرمندان است شناخته شود.
آقای دکتر کیانی در خصوص اهمیت مطالعات و تحقیق در زمینه نگارگری و خوشنویسی خاطر نشان ساختند: این مطالعات و پژوهش هایی که در خصوص هنرهای مختلف انجام می شود نه تنها میراث ارزشمند گذشته را حفظ می کند بلکه موجب تحکیم توسعه و تعالی آن می گردد.
رییس دانشگاه هنر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند : تحول و نگاه مدرن، بدعت نیست. هنری که جدید ایجاد می شود و یا تحولی در آن شکل می گیرد بدعت نیست ، جای آن هنر را نمی گیرد بلکه می تواند به آن هنر تعالی بخشد. اجازه دهیم نگاه مدرن و رویکرد نوآورانه به هنرها داشته باشیم، دانشگاه یکی از مکان هایی است که می تواند خلا این عرصه را پرکند.
آقای دکتر کیانی رییس دانشگاه هنر اصفهان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش و اهمیت توجه به اقتصاد در هنر افزودند: در دنیایی زندگی می کنیم که اقتصاد، محور اصلی همه تلاش هاست . چه در عرصه سیاست چه در عرصه فرهنگ و چه در عرصه اجتماعی. در طول تاریخ، در سرزمین های مختلف، هنرمندان در انتظار سفارش برای ایجاد و خلق آثار هنری بودند اما امروز به جهت حضور بسیاری از هنرمندان ، استادان و تعداد زیادی از دانشجویان در عرصه هنر توجه به اقتصاد هنر مقوله بسیار مهمی است. هنر تنها در خانه متمولین و کسانی که سفارش دهنده هنر هستند، نیست. ما امروز در قرنی زندگی می کنیم که هنر در خانه های ما و در جزء جزء وسایل زندگی ما نفوذ پیدا کرده است تقویت این مسئله ، نیازمند پژوهشگرانی دارد که در دانشگاه به آن بپردازند، به عنوان بحث مهمی که رابطه هنر و اقتصاد دارد .
در ادامه آقای براری رئیس دانشکده صنایع دستی و دبیر اجرای همایش ملی خوشنویسی و نگارگری، ضمن تقدیر از حامیان علمی و اجرائی همایش به معرفی سایر برنامه های همایش پرداختند و از رونمایی کتاب "مرقع سپاهان " ، " مجموعه مقالات برگزیده همایش " و مجموعه آثار خوشنویسی و نگارگری خبرداد. همچنین افتتاحیه همزمان نمایشگاه نگارگری و نمایشگاه خوشنویسی ، نمایش نسخ خطی – نگارگری موزه ای و قهوه خانه ای و خیالی و آثار استادان و خوشنویسان اصفهان را جزء سایر برنامه های همایش برشمردند.
آقای براری دبیر اجرائی همایش در پایان از جمله اهداف برگزاری این همایش را گردهمایی و دورهم جمع شدن صاحبان فن و هنر در حیطه کتاب آرایی، ارائه نقطه نظرات ، نقد آثار، ارائه شفاهی مقالات پژوهشی، به وجود آمدن آشنایی بیشتر بین استادان و هنرجویان هنر برشمردند.
در ادامه آقای قلیج خانی نماینده کمیته علمی خوشنویسی و عضو کمیته تعیین اصالت نسخه های خوشنویسی مرکز اسناد کتابخانه ملی در خصوص القاب و گونه های آن در میان خوشنویسان مکاتبان با تمرکز بر دوره قاجار به ایراد سخنرانی پرداخت.
ایراد سخنرانی صاحب نظران و استادان ، اجرای موسیقی سنتی، ارائه مقالات شفاهی خوشنویسی و نگارگری و برگزاری نمایشگاه های تخصصی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه سال جاری از دیگر برنامه های اولین همایش ملی خوشنویسی و نگارگری بود.