عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

خدمات گفتاردرمانی تمامی گروه های سنی را پوشش می دهد

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: خدمات گفتاردرمانی طیف گسترده‌ای از خدمات است و کلیه گروه‌های سنی از نوزادان نارس که در بلعیدن شیر مشکل دارند تا سالمندانی که به علت اختلالاتی نظیر سکته مغزی و یا پارکینسون در گفتار و بلع ناتوان شده اند را در برمی‌گیرد.

دکتر زهرا قیومی انارکی با بیان اینکه رشته گفتاردرمانی جزء رشته‌های توانبخشی است که علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی در هر سه سطح پیشگیری از اختلالات گفتار، زبان و بلع نیز نقش برجسته ای دارد خاطر نشان کرد: این رشته با گروههای کودکان، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب برای توانبخشی بیماران ارتباط نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه این گروه در سال ۱۳۸۸ کار خود را آغاز و به جذب دانشجوی کارشناسی و در سال ۱۳۹۷ به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد پرداخت و هم اکنون با پنج عضو هیات علمی در حال ارائه خدمات است تصریح کرد: گروه گفتاردرمانی در بیمارستانهای امام رضا (ع)، قائم (عج)، دکتر شیخ، اکبر و ابن سینا خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی خود را ارائه می‌دهد.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از مواردی که باعث نگرانی خانواده ها می شود نوعی اختلال در تکلم است که به آن لکنت در کودکان می گویند،افزود:تکرار،کشیده گویی و نشانه قفل از جمله عوامل لکنت زبان است.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:ما به تمام خانواده ها در زمان مراجعه این نکته را تذکر می دهیم که اگر فرزندتان با ناروانی طبیعی گفتار دست و پنجه نرم می کند هیچ موقع به خاطر نحوه صحبت کردن با اضطراب و نگرانی به او نگاه نشود.

وی تاکید کردخدمات ارائه شده در بیمارستان ها بر اساس تعرفه دولتی است و از زمانی که کودک شروع به صحبت می کند،بدون هیچ گونه محدودیت سنی تیم گروه گفتار درمانی می تواند به  بیماران خدمات ارائه دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:درمان لکنت زبان مختص به زمان سنی خاصی نیست و تمام بیماران می توانند برای درمان به کلینیک های گفتار درمانی زیر پوشش مراجعه کنند تا به صورت گروهی و فردی درمان شوند.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که تعداد مراجعه هر فرد بستگی به نوع بیماری اش دارد،اظهارکرد: متاسفانه بسیاری از افراد پس از چند جلسه مراجعه  خسته  واز درمان خود نا امید می شوند‌و این در حالی است که برای درمان مشکلات گفتاری باید صبر و حوصله داشت.

{jcomments on}